Mô hình hỗ trợ đa tầng (MTSS) trong giáo dục hòa nhập: Nghiên cứu thực trạng và đề xuất biện pháp triển khai ở các trường tiểu học tại thành phố Hà Nội
Tóm tắt
Inclusive education in Vietnam has been expanding; however, there is no unified framework for organizing support according to students’ levels of need. The Multi-Tiered System of Supports (MTSS) is an effective approach that integrates academic, behavioral, and social-emotional supports, yet it has not been systematically examined at the primary school level. This study surveyed 241 teachers from 23 primary schools in Hanoi, combined with interviews and classroom observations. Results indicate that universal supports are relatively well implemented (application of UDL, diversified teaching methods). Targeted supports remain limited and largely depend on individual teacher initiatives. Intensive supports are rarely implemented due to a lack of standardized guidelines, time constraints, and weak coordination mechanisms. The findings highlight a gap between policy and practice in MTSS implementation. It is essential to develop standardized implementation guidelines, enhance teacher professional development, and establish dedicated monitoring-support teams to improve effectiveness, thereby fostering sustainable inclusive education in primary schools.
Tài liệu tham khảo
Arora, P. G., Collins, T. A., Dart, E. H., Hernández, S., Fetterman, H., & Doll, B. (2019). Multi-tiered systems of support for school-based mental health: A systematic review of depression interventions. School Mental Health, 11(2), 240-264.
Bohanon, H. S., Wu, M.-J., Kushki, A., & LeVesseur, C. (2024). A preliminary study connecting school improvement and MTSS with student outcomes. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 48(01), 1-15.
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 ban hành Quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.
Nitz, J., Brack, F., Hertel, S., Krull, J., Stephan, H., Hennemann, T., & Hanisch, C. (2023.). Multi-tiered systems of support with focus on behavioral modification in elementary schools: A systematic review. PMCID: PMC10319208.
Quốc hội (2010). Luật Người khuyết tật. Luật số 51/2010/QH12, ban hành ngày 17/6/2010.
Sailor, W., McCart, A. B., & Choi, J. H. (2018). Reconceptualizing inclusive education through multi-tiered system of support. Inclusion, 6(01), 3-18.
Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục Việt Nam đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .