Đổi mới đào tạo giáo viên giáo dục đặc biệt theo hướng tích hợp lí thuyết và thực hành: Kinh nghiệm từ Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Các tác giả

  • Đào Thị Thu Thủy Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

The training of special education teachers today requires a shift from traditional theory-based models to integrated models that combine theory and practice, in order to meet the practical demands of inclusive education. The training practices at Hanoi Metropolitan University have undergone appropriate transformations that need to be systematically analyzed. The study shows that integrated training enables special education students to develop professional competencies more comprehensively, particularly through internships, real-world engagement, and pedagogical scenario-based training. The findings contribute to the reform of teacher education programs, proposing a model closely linked to practical settings that can be replicated at other teacher training institutions. The study also highlights key challenges related to practicum settings, instructional staff, and support policies.

Tài liệu tham khảo

Barends, Z. (2022). Pedagogical choices to integrate theory and practice: Conceptualisation and insights for literacy teacher education. Reading & Writing - Journal of the Literacy Association of South Africa, 13(1), Article a333. https://doi.org/10.4102/rw.v13i1.333

Belcastro, E. G., & Schmalz, K. (2017). Making the connection: Linking theory and practice in a special education internship program. Educational Practice and Reform, 3, 43-55.

Đinh Quang Báo (2021). Đổi mới mô hình đào tạo giáo viên. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hùng Vương, 22(1), 46-54.

Đỗ Hồng Cường, Phan Thị Hồng The, Nguyễn Thị Thuần, Phạm Viết Quỳnh, Phạm Ngọc Sơn (2021). Nghiên cứu mô hình giáo dục STEM trong đào tạo giáo viên của Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 52, 25-34. https://vjol.info.vn/index.php/otn/article/view/73457/62335

Đỗ Hương Trà (2021). Quy trình đào tạo gắn lí thuyết với thực hành, khoa học cơ bản với khoa học chuyên ngành và nghiên cứu giáo dục đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 493, 1-7.

Gabdulchakov, Valeryan, F., & Khairullin, Ildar, T. (2018). Integration of theoretical and practical teacher training. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS), 18th PCSF 2018 - Professional Culture of the Specialist of the Future. https://doi.org/10.15405/epsbs.2018.12.02.3

Trường Đại học Thủ đô Hà Nội (2023). Vấn đề đào tạo giáo viên đáp ứng yêu cầu giáo dục phổ thông hiện nay. https://hnmu.edu.vn/van-de-dao-tao-giao-vien-dap-ung-yeu-cau-giao-duc-pho-thong-hien-nay.html

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Đào, T. T. T. (2025). Đổi mới đào tạo giáo viên giáo dục đặc biệt theo hướng tích hợp lí thuyết và thực hành: Kinh nghiệm từ Trường Đại học Thủ đô Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 395–400. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4341

Số

Chuyên mục

Các bài báo