Giáo dục hướng nghiệp cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển: Một nghiên cứu tại thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Đào Thị Thu Thủy Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Vocational education for adolescents with developmental disorders in Vietnam is still limited, while the need for social integration and employment of this group is increasingly urgent. Social and family awareness of the importance of vocational guidance is still low, causing difficulties in implementing appropriate programs. A survey of 40 teachers and medical staff, 40 parents of adolescents with developmental disorders at the Center for Life Skills Training and Vocational Guidance of Seeds and the Department of Mental Health - E Hospital, Hanoi showed that 81.25% of medical staff, teachers and parents rated vocational education as “necessary” or “very necessary”. Professions such as handmade (93.25%) and data entry (87.5%) are most suitable for adolescents with developmental disorders, helping them improve their life skills and behavior, and become more confident when participating in the labor market. From there, some solutions are proposed to improve the effectiveness of vocational education for adolescents with developmental disorders. The research results emphasize the need for supportive policies, specialized training programs, and business connections to expand employment opportunities for adolescents with developmental disorders, thereby helping them integrate into society and reduce the burden on their families and communities.

Tài liệu tham khảo

Đào Thị Thu Thủy (2022). Hướng nghiệp và dạy nghề cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(9), 23-28.

Đào Thị Thu Thủy, Nguyễn Thị Quỳnh Hoa, Nguyễn Thị Huyền (2023). Ứng dụng các liệu pháp trị liệu hành vi trong dạy nghề cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển trên địa bàn thành phố Hà Nội. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Trường, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, mã số C2021-08.

Employment Report (2020). Mở rộng cơ hội việc làm cho người khuyết tật ở Việt Nam. https://www.undp.org

Ministry of Health, Labour and Welfare of Japan (2004). Act on the Welfare of Persons with Disabilities. https://www.un.org/development/desa/disabilities/wp-content/uploads/sites/15/2019/11/Korea-Republic-of_The-Welfare-Law-for-Persons-with-Disabilities.pdf

Nguyễn Văn Hưng (2022). Thực trạng công tác giáo dục hướng nghiệp cho một số nhóm trẻ rối loạn phát triển trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18, 63-67.

Quốc hội (2019) Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

UNICEF Vietnam (2016). Việt Nam công bố kết quả Điều tra Quốc gia về người khuyết tật. https://www.unicef.org/vietnam

UNICEF Vietnam (2019). Children with Disabilities in Vietnam: Education and Training Opportunities. https://www.unicef.org/vietnam

Wehman, P. (2013). Transition from school to work for youth with severe disabilities: What we know and what we need to know. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 48(4), 443-456.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Đào, T. T. T. (2025). Giáo dục hướng nghiệp cho thanh thiếu niên rối loạn phát triển: Một nghiên cứu tại thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 375–380. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3587

Số

Chuyên mục

Các bài báo