Dạy học định lí hình học ở trung học cơ sở theo mô hình dạy học kết hợp với sự hỗ trợ của GeoGebra

Các tác giả

  • Vũ Anh Tuấn Trường Tiểu học, Trung học cơ sở và Trung học phổ thông Ngôi Sao Hoàng Mai
  • Nguyễn Tiến Đạt Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Lê Thanh An Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Minh Anh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Nguyễn Linh Chi Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the context of current educational innovation in general education, the application of information technology in teaching is not only an inevitable trend but also an urgent requirement to improve the quality of teaching and developing students' competence. In particular, in teaching Mathematics, teaching geometric theorems based on traditional methods with lectures and drawings on the board will make it difficult for students to visualize and lack of interest in learning. This study proposes a process for teaching geometric theorems in middle school according to a teaching model combined with the support of GeoGebra and illustrates this process in teaching a geometric theorem in grade 8. To effectively implement the teaching model combined with the support of GeoGebra in teaching geometric theorems, teachers need to clearly define the lesson objectives and choose appropriate content to integrate technology, avoiding abuse or using GeoGebra in a formal way. In addition, teachers need to master the GeoGebra tool and know how to design interactive and intuitive learning activities to help students actively explore, discover and prove theorems.

Tài liệu tham khảo

Alabdulaziz, M. S., Aldossary, S. M., Alyahya, S. A., & Althubiti, H. M. (2021). The effectiveness of the GeoGebra Programme in the development of academic achievement and survival of the learning impact of the mathematics among secondary stage students. Education and Information Technologies, 26(3), 2685-2713. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10371-5

Batiibwe, M. S. K. (2024). Application of interactive software in classrooms: a case of GeoGebra in learning geometry in secondary schools in Uganda. Discover Education, 3(1). https://doi.org/10.1007/s44217-024-00291-8

Birgin, O., & Topuz, F. (2021). Effect of the GeoGebra software-supported collaborative learning environment on seventh grade students’ geometry achievement, retention and attitudes. Journal of Educational Research, 114(5), 474-494. https://doi.org/10.1080/00220671.2021.1983505

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cronje, J. C. (2020). Towards a new definition of blended learning. Electronic Journal of E-Learning, 18(2), 114-121. https://doi.org/10.34190/EJEL.20.18.2.001

Đậu Thị Thu Hiền (2023). Khai thác phần mềm GeoGebra trong dạy học môn Toán 7. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 2(287).

Friesen, N. (2012). Report: Defining Blended Learning. Norm Friesen.

Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2007). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. Jossey-Bass/Wiley.

George-Walker, D., & Keeffe, M. (2010). Self-determined blended learning: a case study of blended learning design. Higher Education Research & Development, 29(01), 1-13.

Nguyễn Bá Kim (2016). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Hữu Tuyến (2020). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn Toán ở trường trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Ái Quốc, Phạm Huyền Trang, Trần Châu Thanh Ngọc (2024). Rèn luyện tư duy thuật Toán trong dạy học nội dung giao tuyến của hai mặt phẳng ở lớp 11 với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(3), 24-30.

Saralar-Aras, I. (2023). An Exploration of Middle School Mathematics Teachers’ Beliefs and Goals Regarding a Dynamic Tool in Mathematics Lessons: Case of GeoGebra. Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education, 5(SI). https://doi.org/10.31756/jrsmte.113si

Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute.

Vũ Thái Giang, Nguyễn Hoài Nam (2019). Dạy học kết hợp - một hình thức phù hợp với dạy học đại học ở Việt Nam thời đại kỉ nguyên số. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(01), 165-177.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Vũ, A. T., Nguyễn, T. Đạt, Lê, T. A., Nguyễn, M. A., & Nguyễn, L. C. (2025). Dạy học định lí hình học ở trung học cơ sở theo mô hình dạy học kết hợp với sự hỗ trợ của GeoGebra. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 294–299. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4059

Số

Chuyên mục

Các bài báo