Đánh giá các tạp chí khoa học thuộc lĩnh vực Khoa học giáo dục ở Việt Nam theo các tiêu chí của danh mục tạp chí truy cập mở DOAJ (Directory Of Open Access Journals)

Các tác giả

  • Lê Thị Tuyết Trinh Trường Đại học Đồng Tháp
  • Nguyễn Linh Chi Viện Nghiên cứu Giáo dục và Chuyển giao tri thức, Trường Đại học Thành Đô
  • Lê Minh Cường Trường Đại học Đồng Tháp
  • Đỗ Thị Trinh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Ngô Văn Định Trường Văn hóa - Cục Đào tạo, Bộ Công an

Tóm tắt

Thanks to open science, which is one of the most critical trends in current academic publication, science from developing countries, including Vietnam is expected to receive the most benefits from exploiting its results. This article examines the quality and level of exploitation related to the open-access practice of Vietnamese educational science journals based on the open journal criteria of the Directory of Open Access Journals (DOAJ). Five of the 14 analyzed journals comply well with the requirements for a quality open-access journal of DOAJ. The levels of compliance with the criteria of transparency of copyright information, licensing, transparency of journal information, transparency of editorial information, and review process are also discussed. It is found out that Vietnamese educational science journals have paid attention to publicizing the full text of articles on the website and ensuring easy and free access. However, practices regarding open licenses and clear presentation of copyright regulations have not been given due attention. These results can be used as a basis for journals to review and improve in line with the best international practices.

Tài liệu tham khảo

DOAJ (2024). Guide to applying. https://www.doaj.org/apply/guide/

Hội đồng Giáo sư Nhà nước (2024). Quyết định số 25/QĐ-HĐGSNN ngày 05/7/2024 phê duyệt Danh mục tạp chí khoa học được tính điểm năm 2024.

Jain, P. (2012). Promoting Open Access to Research in Academic Libraries. Library Philosophy and Practice (e-journal), 737. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/737

Li, Y. (2020). Common Misconceptions about Open Access. In American Chemical Society eBooks. https://doi.org/10.1021/acsguide.10506

Neylon, C., & Huang, C. (2022). The Global State of Open Access 2021. In Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). https://doi.org/10.5281/zenodo.7059177

Nguyen, H. T. T., Nguyen, M., Le, T., Ho, M., & Vuong, Q. (2021). Open access publishing probabilities based on gender and authorship structures in Vietnam. Publications, 9(4), 45. https://doi.org/10.3390/publications9040045

Pandita, R., & Singh, S. (2022). A study of distribution and growth of open access research journals across the world. Publishing Research Quarterly, 38(1), 131-149. https://doi.org/10.1007/s12109-022-09860-x

Tennant, J. P., Waldner, F., Jacques, D. C., Masuzzo, P., Collister, L. B., & Hartgerink, C. H. J. (2016). The academic, economic and societal impacts of Open Access: an evidence-based review. F1000Research, 5, 632. https://doi.org/10.12688/f1000research.8460.3

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.10.2024

Cách trích dẫn

Lê, T. T. T., Nguyễn, L. C., Lê, M. C., Đỗ, T. T., & Ngô, V. Định. (2024). Đánh giá các tạp chí khoa học thuộc lĩnh vực Khoa học giáo dục ở Việt Nam theo các tiêu chí của danh mục tạp chí truy cập mở DOAJ (Directory Of Open Access Journals). Tạp Chí Giáo dục, 24(20), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2490

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả