Dạy học yếu tố tài chính trong môn Toán ở trường trung học: Một nghiên cứu tổng quan
- Từ khóa:
- Overview
- financial factors
- Math
- high school
Tóm tắt
Currently, integrating financial factors into Mathematics is becoming an important trend in education to help learners not only master mathematical knowledge but also apply it to real-life financial problems. This study presents the results of an overview of teaching financial factors in Mathematics that is of interest to countries around the world and in Vietnam; then proposes a number of research directions that need to be further raised in the current educational context in Vietnam, especially the need for empirical studies to verify the suitability of content and teaching methods of financial factors in Mathematics. Applying mathematics to real-life financial situations will arouse students' interest in learning, helping them grasp the close connection between theory and practice.
Tài liệu tham khảo
Attard, C. (2018). Financial Literacy: Mathematics and Money Improving Student Engagement. Australian Primary Mathematics Classroom, 23(1), 9-12.
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Cavalcante, A. S. (2020). The financial numeracy afforded in secondary mathematics: A study on the textbooks, perceptions and practices of teachers in Quebec, Canada. A dissertation submitted to McGill University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
Cavalcante, A., & Huang, H. (2022). Understanding Chinese students’ success in the PISA financial literacy: A praxeological analysis of financial numeracy. Asian Journal for Mathematics Education, 01(1), 66-94. https://doi.org/10.1177/27527263221091304
Chu, C. T., Nguyen, T. D., & Vu, A. T. (2020). A role of consumer and financial literacy context in numeracy education for junior high school students. HNUE Journal of Educational Sciences, 65(12), 176-189.
Graham, K. (2014). Financial literacy: Elementary life skills for all. University of Victoria.
Hamburg, M. P. (2009). Financial Mathematical Tasks in a Middle School Mathematics Textbook Series: A Content Analysis. Doctoral dissertation, University of Akron.
Nguyễn Danh Nam, Bùi Thị Hạnh Lâm, Lê Văn Lực (2023). Khai thác tình huống tích hợp giáo dục tài chính trong dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 228(04), 115-164.
Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Thị Nga, Nguyễn Huy Thảo (2022). Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề thông qua dạy học bài toán vay vốn trả góp. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(2), 76-83.
Nguyễn Tiến Đạt, Nguyễn Thị Thu Hà (2023). Thiết kế hoạt động trải nghiệm tăng cường hiểu biết tài chính của học sinh trung học cơ sở trong dạy học môn Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 68(1), 131-147.
Nguyễn Thị Nga, Phạm Trọng Mạnh (2023). Dạy học hàm số bậc nhất tích hợp giáo dục tài chính thông qua sử dụng phần mềm Microsoft Excel. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(01), 32-37.
OECD (2005). Recommendation on Principles and Good Pratices for Financial Education and Awareness. Recomendation of the Council, (July), Paris.
Ozkale, A., & Aprea, C. (2023). A guidebook for the integration of financial literacy to mathematics courses. International Journal of Learning and Change, 16, 1-27.
Pournara, C. (2016). Deepening Pre-Service Secondary Teachers’ Mathematical Content Knowledge through Engaging with Peers’ Mathematical Contributions. Perspectives in Education, 34(1), 135-149.
Savard, A. (2022). What did they have to say about money and finance? Grade 4 students’ representations about financial concepts when learning mathematics. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 50(3), 316-328.
Tabach, M., & Friedlander, A. (2009). The Money Context. Mathematics Teaching in the Middle School, 14(8), 474-479.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .