Thực trạng hoạt động dạy học môn tiếng Việt ở các trường tiểu học thành phố Dĩ An, tỉnh Bình Dương

Các tác giả

  • Đỗ Ngọc Ánh Trường Tiểu học Đông An, thành phố Dĩ An, tỉnh Bình Dương
  • Nguyễn Thị Ngọc Bé Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Vietnamese language in primary schools plays a fundamental role in forming language, thinking and communication skills for students, helping them develop the ability to read, write and express their thoughts clearly. Therefore, the management of teaching this subject needs to ensure scientific nature, suitability for each age group, while encouraging creativity and interest in learning of students, contributing to building a long-term learning foundation and comprehensive development. The article analyzes the current situation of teaching Vietnamese language in primary schools in Di An city, Binh Duong province according to the approach of the elements of the educational process (including objectives, content, teaching activities of teachers, learning activities of students, forms, methods of organizing teaching and learning, facilities and teaching equipment, assessment of students' learning outcomes). The results of the survey on the current status of Vietnamese language teaching activities in the area show that most of the survey contents were assessed by managers and teachers as being implemented from occasional to quite often and the results were average and good. The research results will be an important practical basis for proposing measures to improve the effectiveness of Vietnamese language teaching activities in primary schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Nguyễn Thị Hồng Vân (2017). Phát triển một số năng lực chung trong Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 143, 21-26.

Phindane, P. (2020). The influence of mother tongue in second language learning in primary school. Conference: International Conference on Education and New Developments 2020, 380-384. https://doi.org/10.36315/2020end081

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Trịnh Thị Hương, Trịnh Thị Lan (2016). Tích hợp rèn kĩ năng viết trong đọc hiểu văn bản cho học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 61B, 110-117.

UNESCO (2023). Why mother language-based education is essential.

Yadav, K. M. (2014). Role of Mother Tongue in Second Language Learning. International Journal of Research, 1(11), 572.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, N. Ánh, & Nguyễn, T. N. B. (2025). Thực trạng hoạt động dạy học môn tiếng Việt ở các trường tiểu học thành phố Dĩ An, tỉnh Bình Dương. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 284–288. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4111

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2