Khảo sát thực trạng dạy viết văn bản kể chuyện cho học sinh tiểu học theo định hướng tiếp cận tiến trình dựa trên đặc điểm kiểu văn bản

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Linh Trường Đại học Cần Thơ
  • Lê Thị Mỹ Huyền Học viên cao học K31, Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

The General Education Program in Literature (2018) has set out requirements for writing skills focusing on writing practice according to the process and genre characteristics. In the primary school program, narrative text plays a key role in training logical thinking, the ability to organize ideas and express emotions through written language. On this basis, the study will focus on surveying the current situation of teaching narrative writing for primary school students, clarifying the difficulties that teachers and students encounter in the process of teaching and practicing writing narrative text. The results of the survey have practical significance in proposing measures to innovate teaching methods according to the process approach based on genre characteristics. This will contribute to improving the effectiveness of teaching narrative writing to primary school students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bruner, J. (1986). Actual Minds, Possible Worlds. Harvard University Press.

Flower, L., & Hayes, J. R. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387.

Hammond, J. (Ed.). (1992). English for social purposes: A handbook for teachers of adult literacy. Sydney: National Centre for English Language Teaching and Research (NCELTR), Macquarie University.

Hoàng Thị Tuyết (2017). Lí luận dạy học Tiếng Việt ở tiểu học (phần 2). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Lee, K. C., Goh, H., Chan, J., & Yang, Y. (2007). Effective college writing. Mc Graw Hill Education.

Lê Phương Nga, Nguyễn Trí (1999). Phương pháp dạy học tiếng Việt ở tiểu học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Muray, D. (1972). Teaching writing as process not product. The Leaflet.

Nguyễn Thị Hồng Nam, Trần Nguyên Hương Thảo (2017). Dạy học tạo lập văn bản dựa trên tiến trình - Những bài học kinh nghiệm cho dạy tạo lập văn bản ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(4b), 116-126.

Nguyễn Thị Linh (2021). Một số nghiên cứu về vấn đề dạy viết theo quan điểm tiếp cận tiến trình. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 22-27.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. L., & Lê, T. M. H. (2025). Khảo sát thực trạng dạy viết văn bản kể chuyện cho học sinh tiểu học theo định hướng tiếp cận tiến trình dựa trên đặc điểm kiểu văn bản. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 277–283. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4110

Số

Chuyên mục

Các bài báo