Tích hợp infographic nhằm nâng cao hiệu quả dạy học môn Giáo dục kinh tế và pháp luật: nghiên cứu tại Trường Trung học phổ thông chuyên Nguyễn Thị Minh Khai, Sóc Trăng
Tóm tắt
In the context of educational reform toward competency-based teaching and learning, the integration of visual tools to enhance student engagement and learning effectiveness is essential. The subject of Economic and Legal Education (ELE), characterized by abstract concepts and theoretical content, requires innovative and accessible pedagogical approaches for high school students. This study investigates the current practices and evaluates the effectiveness of integrating infographics into ELE instruction at the high school level. The findings reveal that infographic-based teaching significantly improves student engagement, memory retention, logical thinking, and academic performance. It also proves beneficial in supporting the development of gifted students. Both teachers and students expressed positive perceptions and high expectations regarding the use of infographics. Based on the empirical findings, the study recommends expanding the development of a subject-specific infographic resource bank and organizing professional training workshops to strengthen teachers’ competences in designing and applying infographics effectively in the classroom.
Tài liệu tham khảo
Bernd Meier, Nguyễn Văn Cường (2016). Lí luận dạy học hiện đại - Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục Kinh tế & Pháp luật. NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể. NXB Giáo dục Việt Nam.
Huỳnh Phẩm Dũng Phát, Phạm Đỗ Văn Trung, Trần Thị Hoa Lan (2017). Infographic - Phương tiện mới trong dạy học Địa lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(7), 164-172.
Huỳnh Phẩm Dũng Phát, Trần Thị Hoa Lan, Nguyễn Thị Thanh Thùy (2016). Sử dụng Piktochart thành lập infographic phục vụ giảng dạy Địa lí. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 7(85), 185-195.
Krauss, J. (2012). Infographics: More than words can say. Learning & Leading with Technology, 39(5), 10-14.
Lã Phương Thúy, Nguyễn Huỳnh Mai, Vũ Minh Hiền (2021). Thiết kế và sử dụng Infographic trong dạy học đọc hiểu văn bản thông tin ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 505, 18-23.
Lee, M., & Louis, K. S. (2019). Mapping a strong school culture and linking it to sustainable school improvement. Teaching and Teacher Education, 81, 84-96. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.02.001
Nguyễn Thị Hồng Hạnh, Lê Hồng Nga (2024). Thiết kế và sử dụng infographic trong việc dạy đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh lớp 11. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 229(04), 10-18.
Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2018). Developing an instructional design for the design of infographics and the evaluation of infographic usage in teaching based on teacher and student opinions. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1197-1219. https://doi.org/10.29333/ejmste/81868
Parveen, A., & Husain, N. (2021). Infographics as a promising tool for teaching and learning. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 8(8), 554-559.
Phạm Đình Văn, Nguyễn Thị Hồng Ngọc (2023). Sử dụng Canva thiết kế Infographic trong dạy học chủ đề “Con người và sức khoẻ” - Môn Tự nhiên và Xã hội. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 11), 51-55.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .