Sử dụng ngữ liệu tự sự đa phương tiện trong dạy học môn Ngữ văn ở trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Đức Toàn Học viên Cao học Khóa 33, Khoa Ngữ văn, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Trịnh Thị Lan Trường Đại học Sư phạm Hà Nội;

Tóm tắt

Narrative text is one of the most commonly used types of text for teaching Literature at school. Research on multimedia narrative has a vast scope, which points out the narrative nature in different media types and, more importantly, in a text expressed through multiple media channels. Researching and applying multimedia in narrative texts is a useful method to improve the corpus system of this text type in teaching the text reception aspect in Literature. This article presents a theoretical system on the feasibility and potential methods to apply multimedia narrative texts in teaching Literature in general, particularly in teaching reading comprehension in high school. The results of the study showed that when using comprehensive reading in primary schools, the deployment of self-propelled multimedia texts such as official or supplementary texts has great potential and high effectiveness.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Trần Ngọc Hiếu, Nguyễn Thị Diệu Linh, Đặng Lưu, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Đỗ Hải Phong (2023). Ngữ văn 10 (tập 1), bộ Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đặng Thị Lệ Tâm (2024). Khai thác đa phương tiện trong dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh lớp 2. Tạp chí Giáo dục, 24(2), 6-11.

Herman, D. (2010). Directions in cognitive narratology: Triangulating stories, media, and the mind. Postclassical narratology: Approaches and analyses, 137-162.

Genette, G., & Levonas, A. (1976). Boundaries of narrative. New Literary History, 8(1), 1-13.

Ong, W. J. (1982). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Routledge.

Parks, W. (1985). Walter J. Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the World. London and New York: Methuen, 1982. Balkan Studies, 26(1), 212-215.

Phạm Thế Long, Bùi Việt Hà, Bùi Văn Thanh (2019). Tin học dành cho trung học cơ sở (quyển 4). NXB Giáo dục Việt Nam.

Trần Đình Sử (2016). Lí luận văn học (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, Đức T., & Trịnh, T. L. (2024). Sử dụng ngữ liệu tự sự đa phương tiện trong dạy học môn Ngữ văn ở trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 84–88. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2201

Số

Chuyên mục

Các bài báo