Khó khăn tâm lí trong lựa chọn nghề nghiệp của học sinh trung học phổ thông: nghiên cứu tại tỉnh Tuyên Quang
Tóm tắt
Career orientation activities in high schools remain largely formalistic, while high school students are facing considerable psychological pressures when making career choices. This article investigates the current situation regarding psychological difficulties in career decision-making among high school students in Tuyen Quang province. Data were collected from 270 high school students in Tuyen Quang province. The findings indicate that students experience psychological difficulties in career decision-making at a moderate level, with cognitive difficulties being the most prominent, followed by challenges related to attitudes and behaviors. The psychological difficulty factors are positively correlated with one another. The study provides practical evidence to support schools and families in offering appropriate career guidance and counseling for students.
Tài liệu tham khảo
Đào Đông Nhi, Nguyễn Thị Thanh Phương (2024). Khảo sát khó khăn tâm lí của sinh viên Trường Đại học Thủ Dầu Một. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ Dầu Một, 2(69), 79-87.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.
Lê Minh (2019). Khó khăn tâm lí trong học tập nhóm theo học chế tín chỉ của sinh viên sư phạm. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học xã hội.
Phạm Tất Dong (chủ biên, 2004). Hoạt động giáo dục hướng nghiệp lớp 12. NXB Giáo dục.
Phí Thị Hiếu (2016). Nhu cầu tham vấn hướng nghiệp của học sinh trung học phổ thông thành phố Bến Tre. Tạp chí Tâm lí học xã hội, 4, 89-96.
Trần Tuyết Nhung (2023). Khó khăn tâm lí trong hoạt động học tập của sinh viên năm thứ nhất ngành Giáo dục mầm non tại Trường Cao đẳng Vĩnh Phúc. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(294), 98-100.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .