Phát triển năng lực tìm hiểu địa lí cho học sinh lớp 12 trung học phổ thông qua dự án nghiên cứu

Các tác giả

  • Trương Văn Lương Học viên cao học K48, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Văn Thái2 Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Geographical research competence is a core requirement of the 2018 General Education Program. Teaching based on research projects is considered a suitable approach. This article proposes a process for designing and implementing a geographical research project to develop this capacity for 12th grade high school students. The process includes four steps: determining the project name and hypothesis; disseminating evaluation criteria and implementation instructions; organizing research; evaluating results. At the same time, the article presents some principles of project design such as: linking to practice, being suitable for students' capacity, promoting initiative. Research projects help students develop geographical thinking and practical skills and improve teaching effectiveness in the direction of competence development. Experimental results at Cam Le High School, Da Nang City show that the research project contributes to linking theory with practice, promoting students' initiative and research thinking. However, data processing and presentation skills still need further support. The results confirm the feasibility and effectiveness of the research project in developing geographical research competence at high school level.

Tài liệu tham khảo

Bednarz, S., Heffron, S., & Huynh, N. (2013). A road map for 21st century geography education. Washington, DC: Association of American Geographers.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Địa lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Goodchild, M. F., & Janelle, D. G. (2010). Toward critical spatial thinking in the social sciences and humanities. GeoJournal, 75(1), 3-13.

John, H., & Fran, M. (2017). Geography in the National Curriculum for key stages 1, 2 and 3. In Debates in Geography Education (pp. 17-32). Routledge.

Lê Đình Trung, Phan Thị Thanh Hội (2016). Dạy học theo định hướng hình thành và phát triển năng lực người học ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Mace, G., & Pétry, F. (2013). Cẩm nang xây dựng dự án nghiên cứu trong khoa học xã hội (Lê Minh Tiến dịch). NXB Tri thức.

Nguyễn Văn Hồng, Vũ Thị Thanh Thủy (2018). Định hướng phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh trong dạy học phần “Sinh thái học”. Tạp chí Giáo dục, 425, 54-56.

Piotrowska, I., Cichoń, M., Abramowicz, D., & Sypniewski, J. (2019). Challenges in geography education-a review of research problems. Quaestiones Geographicae, 38(1), 71-84.

Tal, T., Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Urban schools' teachers enacting project‐based science. Journal of Research in Science teaching, 43(7), 722-745.

Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. https://www.autodesk.com/foundation

Trần Thị Hương (2012). Dạy học tích cực. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Trương, V. L., & Nguyễn, V. T. (2025). Phát triển năng lực tìm hiểu địa lí cho học sinh lớp 12 trung học phổ thông qua dự án nghiên cứu. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 127–132. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4206

Số

Chuyên mục

Các bài báo