Đề xuất một số hình thức tiếp cận trải nghiệm đọc trong dạy học môn Ngữ văn ở trường trung học cơ sở
Tóm tắt
In teaching in general and in the teaching of Literature at secondary level in particular,, the ultimate goal of the teaching and learning process is to aim at the formation and development of students' competence. The general education program (2018) identifies experiential teaching as one of the necessary and important teaching methods. In order to contribute to innovation in teaching, this article discusses several approaches to reading experience in the teaching of Literature at secondary schools and illustrates a specific pedagogical experiment.. Through reading experience, students not only acquire new knowledge but also develop necessary skills such as independent thinking, speaking skills, language perception and independent work, are trained in self-study and self-work skills, thereby improving the effectiveness of learning Literature.
Tài liệu tham khảo
Beach, R. (1993). A Teacher's Introduction to Reader-Response Theories. NCTE Teacher's Introduction Series. National Council of Teachers of English, 1111 W. Kenyon Road, Urbana, IL 61801-1096.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể 2018 (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Lovstuhagen, A.T. (2012). Teaching literature in lower secondary school. Is the teaching of literature in the 9th grade based on the personal-response approach, or the reader-response approach to literature?. Reprosentralen, Universitetet i Oslo.
Nguyễn Thị Mỹ Dung (2017). Tổ chức hoạt động ngoại khóa trong dạy học văn học địa phương ở Trường Đại học Đồng Nai. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Nai, 5, 106-119.
Phạm Thị Thu Hương (2012). Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm .
Phan Trọng Luận (1983). Cảm thụ văn học và giảng dạy văn học. NXB Giáo dục.
Phan Trọng Luận (2007). Phương pháp dạy học văn. NXB Đại học Sư phạm. Probst, R. E. (1987). Transactional Theory in the Teaching of Literature. ERIC Digest.
Probst, R.E. (2004). Response & Analysis: Teaching Literature in Secondary School. Heinemann.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .