Biện pháp khắc phục một số khó khăn của giáo viên trong xây dựng kế hoạch bài dạy Địa lí lớp 6 theo hướng phát triển phẩm chất, năng lực học sinh
Tóm tắt
Planning/building a plan is always an important factor for the success of a task. Developing lesson plans is mandatory for every teacher in the preparatory stage for teaching. This study clarifies the difficulties of teachers in the process of developing a lesson plan for Grade 6 Geography in the direction of developing students' quality and capacity, meeting the requirements of the 2018 General Education Program. Accordingly, the paper proposes some measures to solve the difficulties with most components of a lesson plan, focusing on writing lesson objectives, developing application activities and presenting activity progress as required. These suggestions encourage teachers to present lesson plan objectives as well as activities in a flexible manner and promote teachers' understanding of the 2018 General Education Program, competence-based teaching methods and assessment, etc.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Lịch sử và Địa lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH ngày 18/12/2020 về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường.
Brown, H. D. (2001). Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Cicek, V., & Tok, H. (2014). Effective use of lesson plans to enhance education in U.S. and Turkish kindergarten thru 12th grade public school system: A comparative study. International Journal of Teaching and Education, 2(2), 10-20.
Gafoor, K. A., Farooque, U. (2010). Ways to improve lesson planning: A student teacher perspective. A paper presented at the International Seminar Cum Conference on Teacher Empowerment and Institutional Effectiveness. Chitradurga: Maharaja Mdakarinayaka University.
Lê Thị Lành (2020). Dạy học trải nghiệm môn Địa lí lớp 12 theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Giáo dục, 490, 29-33.
Lê Thị Lệ Hà, Lưu Thanh Tú, Nguyễn Thị Lan Anh (2016). Đổi mới đánh giá người học theo hướng tiếp cận năng lực. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 43-45.
Tô Minh Châu (2019). Một số đổi mới ở môn Địa lí cấp trung học phổ thông trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 465, 6-10.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .