Nghiên cứu một số hình thức phản hồi bài viết của học sinh và định hướng vận dụng trong dạy học kĩ năng viết
Tóm tắt
Feedback given to students in teaching writing is of great importance to both learner autonomy and writing competence. Currently, much research on giving feedback in accordance with the 2018 Literature Curriculum is underexplored. This study aims to generalize several types of written feedback for students based on international research, and on that basis, propose some orientations for teachers in providing error correction feedback on students’ writing. Clearly identifying measures to respond to students' writing makes an important contribution to the theory of writing teaching. In addition, if these measures are effectively applied in writing teaching activities, students will have the opportunity to form and develop a number of necessary competencies, thereby contributing to improving the effectiveness of teaching writing skills.
Tài liệu tham khảo
Anderson, J. (2010). Beyond ‘Write and Revise’: The Role of Feedback in Writing Conferences. Journal of Second Language Writing, 19(4), 242-256. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2010.10.002
Belk, J. (2012). Student-teacher conferences. Pennsylvania State University Press.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Boud, D., Molloy, E. (2013). Feedback in higher and professional education. Routledge.
Ellis, R. (2009). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal, 63(2), 97-107. https://doi.org/10.1093/elt/ccn023
Harmer, J. (2004). How to teach writing. Longman.
Hyland, K., Hyland, F. (2006). Feedback in Second Language Writing: Contexts and Issues. Cambridge University Press.
Lee, I. (2017). Classroom writing assessment and Feedback in L2 school contexts. Springer.
Mubarak, M. (2013). Corrective Feedback in L2 Writing: A Study of Practices and Effectiveness in the Bahrain Context. A dissertation submitted for the degree of Doctor of Philosophy at the University of Sheffield.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Dương Thị Hồng Hiếu, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Đinh Phan Cẩm Vân (2022a). Ngữ văn 10, tập 1 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Nguyễn Thị Ngọc Thuý, Trần Lê Hoa Tranh, Đoàn Thị Thu Vân (2022b). Ngữ văn 10, tập 2 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Phan Thu Hiền, Dương Thị Hồng Hiếu, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Nguyễn Thị Ngọc Thuý, Đinh Phan Cẩm Vân, Phan Thu Vân (2023a). Ngữ văn 11, tập 1 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Đoàn Lê Giang, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Trần Lê Hoa Tranh (2023b). Ngữ văn 11, tập 2 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Đoàn Lê Giang, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Nguyễn Thị Ngọc Thuý, Phan Thu Vân (2024a). Ngữ văn 12, tập 1 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Dương Thị Hồng Hiếu, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Phạm Thị Phương, Nguyễn Thị Ngọc Thuý, Trần Lê Hoa Tranh, Đinh Phan Cẩm Vân, Phan Thu Vân (2024b). Ngữ văn 12, tập 2 (Bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Thu Hằng (2013). Phản hồi bài viết từ bạn học: Từ lí luận tới thực tiễn áp dụng. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu nước ngoài, 29(4), 8-24.
Nguyễn Việt Long, Nguyễn Thị Minh Long, Nguyễn Linh Duy (2024). Sử dụng phản hồi đồng đẳng trong việc cải thiện khả năng viết Tiếng Anh của học sinh lớp 10. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 229(3), 127-134.
Phạm Thị Thu Hiền (2022). Đổi mới dạy học và đánh giá môn Ngữ văn theo Chương trình giáo dục phổ thông năm 2006 tiếp cận Chương trình giáo dục phổ thông năm 2018. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 1-7.
Richards, J. C., Schmidt, R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Pearson Education Limited.
Tarek, G. T. (2015). Enhancing Students’ Writing Skill Through Teachers’ Corrective Feedback. Dissertation submitted to the Department of Foreign Languages as partial fulfillment for Master Degree in English language: Sciences of Language.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









