Kĩ năng giao tiếp chức năng của trẻ rối loạn phổ tự kỉ 4-5 tuổi học hòa nhập ở trường mầm non: Nghiên cứu trường hợp tại một số trường mầm non thuộc tỉnh Thanh Hóa
Tóm tắt
Functional communication skills (FCS) play a crucial role in supporting children with autism spectrum disorder (ASD) to successfully engage in inclusive preschool settings. This study surveyed 30 children with ASD aged 4-5 in public kindergartens in Hau Loc District, Thanh Hoa Province to assess the current status of nine core FCS. Results show that “daily living skills” had the highest average score (1.93), indicating strengths in familiar, structured environments. Conversely, “responding to wait requests” had the lowest score (1.40), reflecting significant challenges in behavioral regulation. Receptive skills showed high variability, while most expressive skills remained at the “need support” level. The findings highlight the necessity for individualized interventions, emphasizing visual support and structured training in selfregulation to enhance the independent communication capacity of children with ASD in inclusive classrooms.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.
Carr, E. G., & Durand, V. M. (1986). Reducing behavior problems through functional communication training. Journal of Applied Behavior Analysis, 19(4), 111-126. https://doi.org/10.1901/jaba.1986.19-111
Đào Thị Thu Thuỷ (2016). Trẻ rối loạn phổ tự kỉ và hỗ trợ trẻ hòa nhập cộng đồng. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 132, 20-22.
Nguyễn Thị Bùi Thành (2021). Thực trạng giáo dục kĩ năng giao tiếp qua hoạt động chơi cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ trong lớp mẫu giáo hòa nhập 5-6 tuổi. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 38, 39-44.
Nguyễn Thị Huyền, Nguyễn Thị Thu Trà (2024). Phát triển kĩ năng giao tiếp cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ 4-5 tuổi ở trường mầm non hoà nhập. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 86, 34-44.
Nguyễn Thị Quỳnh Anh, Nguyễn Thị Thúy Hằng (2018). Phát triển kĩ năng giao tiếp cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ: Trường hợp nghiên cứu điển hình. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, 03(47), 65-74.
Safira, A. R. (2020). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Caremedia Communication.
Slee, R. (2018). Defining the scope of inclusive education: Think piece prepared for the 2020 Global education monitoring report, inclusion and education. UNESCO.
Steinbrenner, J. R., Hume, K., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., ... & Savage, M. N. (2020). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG child development institute.
Trần Thiện Thắng, Nguyễn Minh Phương, Nguyễn Văn Thống, Nguyễn Hoàng Oanh, Cao Bích Thủy, Huỳnh Nguyễn Phương Quang, Đoàn Hữu Nhân, Nguyễn Thái Thông, Võ Văn Thi, Nguyễn Văn Tuấn (2023). Đặc điểm giao tiếp chức năng ở trẻ rối loạn phổ tự kỉ mức độ 3 theo tiêu chuẩn DSM-5. Tạp chí Nghiên cứu Y học, 162(1), 206-213.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









