Đánh giá năng lực tự chủ nghề nghiệp của giáo viên tiểu học: Nghiên cứu tại Thành phố Hải Phòng

Các tác giả

  • Lê Xuân Trường Uỷ ban Nhân dân xã Nguyên Giáp, thành phố Hải Phòng
  • Nguyễn Xuân Hải Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Professional autonomy is considered the core issue to be able to implement professional autonomy of teachers. Conducting assessment will help to correctly identify the issue of professional autonomy competency of teachers, as a basis for developing professional competence in the right direction, effectively implementing the innovation of general education programs and textbooks in the direction of developing students' qualities and competences. The article does not focus on researching theoretical issues but on the aspect of assessing the professional autonomy competencyof primary school teachers based on the theoretical results that have been researched and published by the authors on the framework of professional autonomy capacity of primary school teachers in the context of educational innovation, including 06 standards with 29 specific criteria. Assessment of the current status of professional autonomy competency of primary school teachers was conducted in 21 communes/ wards of Hai Phong City. The evaluation results will help make recommendations for developing professional autonomy for primary school teachers in the study area.

Tài liệu tham khảo

Griffin, P. (2018). Assessment for teaching (Second edition). Cambridge University Press.

Hashimoto, N. (2006). Professional autonomy. Japan Medical Association Journal, 49(3), 125-127.

Hoàng Thị Kim Huệ (2017). Phát triển tự chủ nghề nghiệp cho giảng viên đại học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, chuyên ngành Quản lí Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Hyslop-Margison, E. J., & Sears, A. M. (2010). Enhancing teacher performance: The role of professional autonomy. Interchange, 41(1), 1-15. https://doi.org/10.1007/s10780-010-9106-3

Lê Xuân Trường, Bùi Minh Hiền (2025). Cơ sở khoa học xây dựng khung phân tích năng lực tự chủ nghề nghiệp của giáo viên tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, 94, 45-58.

Matric, M. (2018). Self-regulatory systems: Self-regulation and learning. Journal of Process management and New Technologies, 6(4), 79-84. https://doi.org/10.5937/jouproman6-19338

Nguyễn Thị Hương (2022). Cấu trúc năng lực tự chủ và kinh nghiệm đánh giá năng lực tự chủ của Australia. Tạp chí Giáo dục, 22(11), 60-64.

Nguyễn Tiến Hùng (2015). Tự chủ và năng lực thực hiện quyền tự chủ nghề nghiệp của đội ngũ giảng viên đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 123, 4-5-36.

Phan Văn Nhân (2011). Giáo dục nghề nghiệp - Tiếp cận đào tạo theo năng lực. Kỉ yếu Hội thảo quốc gia về Khoa học Giáo dục Việt Nam, thành phố Hải Phòng.

Trần Thị Tuyết Oanh (2004). Đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

27.10.2025

Cách trích dẫn

Lê, X. T., & Nguyễn, X. H. (2025). Đánh giá năng lực tự chủ nghề nghiệp của giáo viên tiểu học: Nghiên cứu tại Thành phố Hải Phòng. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 8), 337–343. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4331

Số

Chuyên mục

Các bài báo