Thực trạng giảng dạy môn chuyên ngành bằng ngôn ngữ Anh tại Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh và một số khuyến nghị
Tóm tắt
In the context of higher education being powerfully transformed under the impact of globalization, organizing the teaching of specialized subjects in English is becoming a strategic orientation to improve training quality, enhance integration competency, and meet the requirements of developing high-quality human resources. Based on the analysis of three aspects, including theoretical basis, organizational methods, and social needs, the article focuses on surveying the practice of teaching two subjects, “Commercial Law” and “Human Resource Management” in English at Ho Chi Minh City University of Law. The analysis results show that the use of English in teaching not only improves the effectiveness of conveying specialized content but also contributes to developing essential competencies for students,such as critical thinking, academic communication skills, and the ability to adapt to the global working environment. With these findings, the article provides valuable scientific and practical arguments to promote the internationalization process of undergraduate training programs. It proposes specific recommendations on policies and models for implementing specialized teaching in English in the context of the digital transformation of higher education in Vietnam.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2014). Thông tư số 23/2014/TT-BGDĐT ngày 18/7/2014 ban hành quy định về đào tạo chất lượng cao trình độ đại học.
Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 11/2023/TT-BGDĐT ngày 15/6/2023 bãi bỏ Thông tư số 23/2014/TT-BGDĐT ngày 18/7/2014 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT ban hành quy định về đào tạo chất lượng cao trình độ đại học.
Đặng Thị Mai Hiên (2021). Đổi mới phương pháp dạy học trong giảng dạy học phần “Giáo dục học” theo định hướng phát triển năng lực tại Trường cao đẳng sư phạm Nam Định. Tạp chí Giáo dục, 493, 34-38.
Dearden, J. (2015). English as a medium of instruction - A growing global phenomenon. British Council - University of Oxford.
Gabriëls, R., & Wilkinson, R. (2021). Two types of reflections about English as a medium of instruction. European Journal of Language Policy, 13(2), 161-180. https://doi.org/10.3828/ejlp.2021.10
Görlach, M. (1999). Review of GraDDoL (1997): The Future of English? A Guide to Forecasting the Popularity of the English Language in the 21st century. English World-Wide a Journal of Varieties of English, 20(1), 171-172. https://doi.org/10.1075/eww.20.1.11gor
Meganathan, R. (2011). Language Policy in Education and the Role of English in India: From Library Language to Language of Empowerment. British Council.
Nguyễn Thái Sơn, Hà Nhật Linh (2023). Một số góp ý nhằm nâng cao hiệu quả và chất lượng giảng dạy môn Tiếng Anh pháp lí cho sinh viên chất lượng cao tại Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh. Hội nghị Đào tạo chất lượng cao tại Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh, tr. 157-159.
Nguyễn Thị Thu Hà (2024). Nhận thức của sinh viên đối với tương tác trong lớp học chuyên ngành bằng tiếng Anh tại một trường đại học kĩ thuật ở Việt Nam. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 40(2), 67-85.
Phan Trọng Ngọ (2015). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường. NXB Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.
Robert, J. M., Debra, J. P., & Jane, E. P. (2013). Các phương pháp dạy học hiệu quả (Người dịch: Nguyễn Hồng Vân). NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần Thăng Long, Phan Lê Chi, Hà Nhật Linh (2023). Bàn về một số giải pháp nâng cao chất lượng giảng dạy các môn học ngành Luật bằng tiếng Anh đối với các chương trình chất lượng cao tại Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh. Hội nghị Đào tạo chất lượng cao tại Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh, tr. 171-173.
Tran, L. T., & Nguyen, H. T. (2018). Internationalisation of Higher Education in Vietnam through English Medium Instruction (EMI): Practices, tensions and implications for local language policies. In Multilingual education yearbook (pp. 91-106). https://doi.org/10.1007/978-3-319-77655-2_6
Trường Đại học Luật Thành phố Hồ Chí Minh (2021). Quyết định số 649/QĐ-ĐHL ngày 19/7/2021 về quy chế đào tạo chất lượng cao hệ chính quy.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









