Đánh giá quá trình theo hướng phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học của học sinh trong dạy học sinh học cấp trung học phổ thông

Các tác giả

  • Hà Văn Dũng Tạp chí Giáo dục - Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Lê Thị Thanh Hương Trường THPT Trần Hưng Đạo, tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu
  • Trịnh Đông Thư Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

The process of reforming general education curricula and textbooks is facing many challenges. In particular, the consistency between teaching methods and testing and assessment in the direction of developing learners' competence is always tricky as testing and evaluation is an integral part of the teaching process and a driving force to promote innovation in the teaching process. However, in practice, there is a contradiction between the requirements for innovation in examination and assessment, from content to diversity in form, and the actual application in teaching with many limitations. This article proposes a competency-based formative assessment process to develop learners’ competency of applying learned knowledge and skills; and illustrates it with specific examples in teaching high school students. The results of the study will develop Biology teachers’ competency in testing and assessment during the implementation of the 2018 General Education Program.

Tài liệu tham khảo

Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), 5-31.

Black, P., & Wiliam, D. (2010). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 92(1), 81-90.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cauley, K. M., & McMillan, J. H. (2010). Formative assessment techniques to support student motivation and achievement. The clearing house: A journal of educational strategies, issues and ideas, 83(1), 1-6.

Chu, H. C., Chen, J. M., Hwang, G. J., & Chen, T. W. (2019). Effects of formative assessment in an augmented reality approach to conducting ubiquitous learning activities for architecture courses. Universal Access in the Information Society, 18(2), 221-230.

Dixson, D. D., & Worrel, F. C. (2016). Formative and summative assessment in the classroom. Theory into Practice, 55(2), 153-159.

Ha Van Dung, Pham Viet Quynh (2022). Designing Exercises to Enhance Natural Competence for Primary School Students in Theme Animal Teaching of Sciences Subject Based on the PISA Approach (pp. 306-313). Proceedings of 2nd Hanoi forum on Pedagogical and Educational Sciences. Vietnam National University Press, Hanoi.

Lê Quang Mạnh (2015). Đổi mới kiểm tra, đánh giá quá trình học tập của sinh viên theo hướng tiếp cận đánh giá quá trình. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 3, 44-45; 56.

Lê Thanh Huy, Lê Thị Thao (2018). Bồi dưỡng năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh thông qua dạy học chương “Mắt. Các dụng cụ quang” (Vật lí 11). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 176-181.

Nguyễn Thị Hải Yến (2022). Rèn luyện cho sinh viên đại học sư phạm kĩ năng đánh giá quá trình trong dạy học Sinh học ở trường phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế.

Nguyễn Thị Thu Hằng, Phan Thị Thanh Hội (2018). Đánh giá năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn của học sinh trong dạy học phần Sinh học vi sinh vật - Sinh học 10. Tạp chí Giáo dục, 432, 52-56.

Phạm Hồng Khoa (2017). Đánh giá quá trình trong dạy học kĩ thuật ở đại học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Phạm Thị Hồng Tú, Hà Thanh Hương (2021). Sử dụng bài tập tình huống nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Khoa học tự nhiên. Tạp chí Giáo dục, 500, 11-15.

Trịnh Đông Thư (2022). Sử dụng thí nghiệm ảo để kiểm tra, đánh giá trong dạy học Sinh học ở Trung học phổ thông bằng hình thức trực tuyến. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học xã hội và nhân văn, 131(6D). https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v131i6D.6521

Wolters, C. A. (2010). Self-regulated learning and the 21st century competencies. Department of Educational Psychology, University of Houston.

Xiao, Y., & Yang, M. (2019). Formative assessment and self-regulated learning: How formative assessment supports students' self-regulation in English language learning. System, 81, 39-49.

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.04.2023

Cách trích dẫn

Hà, . V. D., Lê , T. T. H., & Trịnh , Đông T. (2023). Đánh giá quá trình theo hướng phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học của học sinh trong dạy học sinh học cấp trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 23(8), 23–28. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/694

Số

Chuyên mục

Các bài báo