Vận dụng “Vòng tròn thảo luận văn chương” tổ chức thực hành đọc một tập thơ, một tập truyện ngắn hoặc một tiểu thuyết (Ngữ văn 10)

Các tác giả

  • Lê Thị Ngọc Anh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

As a result of the introduction of the 2018 General Education Curriculum, teaching has experienced many changes in terms of goals, content, forms and methods as well as testing and evaluation. This is both an opportunity and a challenge for teaching Literature in general as well as teaching each topic in particular. In teaching Literature, using literature discussion circles is an effective way to organize reading activities for students. The article presents the theoretical basis for the literature discussion circle, summarizes the characteristics and learning objectives of the topic “Read, write and introduce a collection of poems, a collection of short stories or a novel” , thereby proposing ways to apply the literary circle in organizing reading a collection of poems, short stories or a novel through suggesting reading roles and implementation procedures. The novelty of the article is reflected in the flexible way of applying the literary discussion circle, aligning with the goals and content of thematic teaching.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Daniels, H. (2002). Literature circles voice and choice in book clubs and reading groups (2nd ed). Markham, Ontario:Pembroke Publishers Limited.

Đỗ Ngọc Thống (chủ biên, 2022a). Văn bản, đọc hiểu và tạo lập. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên, 2022b). Phương pháp dạy học đọc hiểu văn bản. NXB Giáo dục Việt Nam.

Karatay, H. (2017). The Effect of Literature Circles on Text Analysis and Reading Desire. Sciedu Press. https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n5p65

Nguyễn Thị Hồng Nam (chủ biên, 2016). Giáo trình Phương pháp dạy đọc văn bản. NXB Cần Thơ.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.08.2024

Cách trích dẫn

Lê, T. N. A. (2024). Vận dụng “Vòng tròn thảo luận văn chương” tổ chức thực hành đọc một tập thơ, một tập truyện ngắn hoặc một tiểu thuyết (Ngữ văn 10). Tạp Chí Giáo dục, 24(15), 18–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2106

Số

Chuyên mục

Các bài báo