Vận dụng “Lí thuyết vai đọc” trong dạy học đọc hiểu văn bản văn học ở phổ thông
Tóm tắt
The 2018 General Education Curriculum in Vietnam presents numerous opportunities for innovation in teaching and learning activities, particularly in reading comprehension instruction. This article approaches the teaching of literary text comprehension through the lens of reader roles, a concept derived from reading strategies within the “literature circles” model proposed by Daniels and colleagues. Based on a synthesis of theoretical foundations, the article systematizes fundamental reader roles (questioner, connector, explorer, creator, summarizer, etc.) and proposes additional roles aligned with the expected learning outcomes, genre-specific features, and reading comprehension skills outlined in the 2018 curriculum. From this foundation, the author develops a competency-oriented process for designing and applying reader roles. The article also illustrates how reader roles can be integrated with reading comprehension techniques to enhance instructional effectiveness, aiming to help students move beyond reliance on reading worksheets and instead internalize flexible and efficient reading strategies. These suggestions initially contribute to supplementing the treasure trove of methods for teaching Literature in the direction of developing learners' qualities and competences.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2021). Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông cốt cán, Mô đun 4 “Xây dựng kế hoạch dạy học và giáo dục theo hướng phát triển phẩm chất, năng lực học sinh trung học cơ sở, môn Ngữ văn.
Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa, Đặng Lưu (đồng chủ biên), Phan Huy Dũng, Nguyễn Thị Mai Liên, Lê Thị Minh Nguyệt (2024). Ngữ văn 9 (tập 2, bộ Kết nối tri thức và cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.
Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups (2nd ed.). Portland, ME: Stenhouse.
Daniels, H., & Steineke, N. (2003). Minilessons for literature circles. Portsmouth, NH: Heinemann.
Nguyễn Thị Hồng Nam (chủ biên, 2016). Giáo trình Phương pháp dạy đọc văn bản. NXB Cần Thơ.
Nguyễn Thị Hồng Nam, Dương Thị Hồng Hiếu (2016). Phương pháp dạy đọc văn bản. NXB Đại học Cần Thơ.
Phạm Thị Thu Hương (2018). Ðọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. NXB Ðại học Sư phạm.
Trần Thị Hạnh Phương (2024). Vận dụng chiến thuật vòng tròn văn học vào dạy học đọc hiểu văn bản “Vào chùa gặp lại” của Minh Chuyên (Ngữ văn 11, bộ Cánh Diều). Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S1), 50-55.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .