Biện pháp quản lí đào tạo trình độ thạc sĩ ở các nhà trường quân đội theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể

Các tác giả

  • Vũ Thanh Tùng Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng
  • Phạm Đình Quân Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng

Tóm tắt

Management of master’s level training in military schools under the Total Quality Management (TQM) approach is very important and necessary, in order to create highly qualified specialists in military fields. However, to fulfill that role, it is required that management subjects at all levels at military schools not only master theoretical issues, but also recognize and effectively implement management measures according to the TQM approach. On the basis of clarifying a number of theoretical issues, the content of the article focuses on generalizing and analyzing management measures for master’s level training according to this approach such as: training to raise awareness, responsibility and capacity of staff and lecturers… and admissions management; manage the training process such as: Decentralization of management to implement training goals and programs; manage teaching and learning activities of topics and assessment of students’ learning outcomes; manage outputs such as: managing thesis quality assessment, grading students’ graduations and collecting feedback to adjust training to TQM approach. The research results help the subjects manage military schools to implement effectively, contributing to improving the quality of master’s degree training in military fields, meeting the requirements of building a revolutionary, regular, elite and modern army in the new context.

Tài liệu tham khảo

Bùi Thị Thu Hương (2013). Quản lí chất lượng chương trình đào tạo cử nhân chất lượng cao tại Đại học Quốc gia Hà Nội theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể (TQM). Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đảng Cộng sản Việt Nam (2021). Văn kiện đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (Tập 2). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Đặng Thành Hưng (1995). Các lí thuyết và mô hình giáo dục hướng vào người học ở phương Tây. Viện Khoa học giáo dục.

Đặng Việt Xô (2016). Quản lí đào tạo ở Trường Đại học Kĩ thuật - Hậu cần Công an nhân dân theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng. Quân ủy Trung ương (2022). Nghị quyết số 1657-NQ/QUTW ngày 20/12/2022 về đổi mới công tác giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu nhiệm vụ xây dựng Quân đội trong tình hình mới.

Trần Khánh Đức (2019). Quản lí đào tạo và quản trị nhà trường hiện đại. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Trần Khánh Đức (2022). Khoa học quản lí và quản lí giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Vũ, T. T., & Phạm, Đình Q. (2024). Biện pháp quản lí đào tạo trình độ thạc sĩ ở các nhà trường quân đội theo tiếp cận quản lí chất lượng tổng thể. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 184–189. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2218

Số

Chuyên mục

Các bài báo