Hoạt động tuyển sinh đại học tại Trường Đại học Công nghệ Thông tin - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và giải pháp

Các tác giả

  • Nguyễn Đình Loan Phương Trường Đại học Công nghệ Thông tin - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh
  • Đặng Văn Em Trường Đại học Công nghệ Thông tin - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

The context of digital transformation and the trend of university autonomy have been creating significant impacts on higher education management, especially in enrollment activities. The article studies data on enrollment results from 2019 to 2023 of the University of Information Technology, Vietnam National University-Ho Chi Minh City. The results show the University's great advantages in attracting students to majors, besides also showing four limitations: increasingly difficult competition to attract excellent students, the University's own admission method has not attracted a large number of candidates; benchmark scores are lower in some fields and direct communication is not effective. To address these limitations, the article proposes four specific solutions. This research will be a useful reference for the university in improving the effectiveness of its enrollment process. This study is considered a reference for further research in implementing effective enrollment activities.

Tài liệu tham khảo

Akar, C. (2012). Factors affecting university choice: A study on students of economics and administrative science. Eskisehir Osmangazi Universitesi Iibf Dergisi-eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 7(1), 97-120.

Bùi Thị Nga, Lê Vũ Toàn, Lê Đức Long (2020). Giáo dục đại học: Cơ hội và thách thức trong chuyển đổi số. Tạp chí Thông tin và Truyền thông, 5+6 tháng 6, 1-8.

Fürst, S., Vogler, D., Sörensen, I., & Schäfer, M. S. (2022). Communication of higher education institutions: Historical developments and changes over the past decade. Studies in Communication Sciences, 22(3), 459-469.

Joseph, M., & Joseph, B. (2000). Indonesian students’ perceptions of choice criteria in the selection of a tertiary institution: Strategic implications. International Journal of Educational Management, 14(1), 40-44.

Ming, J. S. K. (2010). Institutional factors influencing students' college choice decision in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Business and Social Science, 1(3), 53-58.

Mustafa, S. A. A., Sellami, A. L., Elmaghraby, E. A. A., & Al-Qassass, H. B. (2018). Determinants of college and university choice for high-school students in Qatar. International Journal of Higher Education, 7(3), 1-5. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v7n3p1

Nguyễn Thị Thuý Hồng, Nguyễn Phương Hiệp (2024). Chuyển đổi số Giáo dục đại học Việt Nam trong bối cảnh đẩy mạnh tự chủ đại học: Cơ hội và thách thức. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Thái Nguyên, 229(04), 331-338.

Pham, H. (2017). Vietnam: Struggling to Attract International Students: University World News, 18 December 2011, Issue 202. In Understanding Higher Education Internationalization (pp. 203-205). Brill.

Sörensen, I., Fürst, S., Vogler, D., & Schäfer, M. S. (2023). Higher Education Institutions on Facebook, Instagram, and Twitter: Comparing Swiss Universities' Social Media Communication. Media and Communication, 11(1), 264-277.

Trường Đại học Công nghệ Thông tin, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh (2022). Báo cáo tự đánh giá cơ sở giáo dục (Theo tiêu chuẩn đánh giá chất lượng cơ sở giáo dục đại học của Bộ Giáo dục và Đào tạo). https://www.uit.edu.vn/sites/vi/files/uploads/images/202304/bctdg_truong_dhcntt_gd_2017-2021_final.pdf

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, Đình L. P. ., & Đặng, V. E. (2024). Hoạt động tuyển sinh đại học tại Trường Đại học Công nghệ Thông tin - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 333–339. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2295

Số

Chuyên mục

Các bài báo