Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học giải bài tập môn Toán lớp 11 với sự trợ giúp của máy tính cầm tay FX-580VN X
Tóm tắt
In teaching Mathematics in high school, with the support of handheld computers, learners can handle simple to complex mathematical operations such as calculating logarithm values, limits of functions, calculating integrals,... quickly and accurately, minimizing learners' homework time. The research develops a process for applying constructivist theory in teaching and solving math exercises “Limits of functions” (Math 11) and illustrates this process in solving some specific problems. The steps of the teaching process are to help students quickly solve math exercises, especially multiple-choice exercises about the limits of functions accurately. If teachers effectively use the process in teaching the lesson “Limits of functions”, it will help students develop learning competences, especially the competence to use tools and means to learn Mathematics.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 2318/BGDĐT-CNTT ngày 03/6/2022 về việc danh sách một số máy tính bỏ túi được đem vào phòng thi trong Kì thi tốt nghiệp trung học phổ thông năm 2022.
Brooks, J. G., & Brooks M. G. (1993). In search of understanding: The case for constructivist classromm. Oxford: Pergamon Press.
Brooks, M. L. (2002). Drawing to learn. PhD Thesis, Albert University of Alberta, Canada.
Lâm Thùy Dương, Nguyễn Thị Ngát (2023). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học môn Toán lớp 5 nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 01(288), 31-33.
McBrien, J. L. (1999). Studying curiculum: A social constructivist perspective. library - resources. Cqu. Edu. Au/thesis/adt - QCQU.
McBrien, J. L., & Brandt, R. S. (1997). From The Language of Learning: A Guide to Education Terms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Nguyễn Phú Lộc (2019). Các lí thuyết dạy học hiện đại trong giáo dục. NXB Đại học Cần Thơ.
Nguyễn Quang Lạc (2007). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong đổi mới phương pháp dạy học Vật lí. Tạp chí Giáo dục, 170, 32-34.
Nguyễn Quang Thuấn (2017). Từ lí thuyết kiến tạo đến lí thuyết kiến tạo xã hội. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, 33(4), 137-148.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA, Harvard University Press.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .