Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học nội dung “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10)

Các tác giả

  • Bùi Anh Kiệt Trường Đại học Cần Thơ
  • Trần Văn Quân Trường Trung học phổ thông Phan Ngọc Hiển, huyện Năm Căn, tỉnh Cà Mau

Tóm tắt

According to the 2018 Mathematics General Education Curriculum, in teaching Mathematics, one of the basic competencies that need to be formed for students is the math modeling competence. Through modeling activities, students can establish a mathematical model to describe the situation, thereby providing solutions to mathematical problems posed in the established model. The research study develops a mathematical modeling procedure in teaching Mathematics and applies this procedure in teaching the topic “Quantitative relations in triangles” (Math 10). With the steps of the proposed mathematical modeling procedure, students can naturally review and consolidate their knowledge of quantitative relations in triangles, especially the Sine theorem. Teachers’ effective use of the modeling procedure to solve practical situations in teaching Mathematics will help students develop the mathematical modeling competency.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Edwards, D., & Hamson, M. (2001). Guide to mathematical modelling. Basingstoke: Palgrave.

Greefrath, G., Carreira, S., & Stillman, G. A. (Eds.) (2023). Advancing and Consolidating Mathematical Modelling, Research from ICME-14. Springer, Boston, MA.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 65, 5-14.

Niss, M., & Blum, W. (2020). The Learning and Teaching of Mathematical Modelling. Routledge Publisher. London.

Nguyen, D. N. (2016). Modelling in Vietnamese School Mathematics. International Journal of Learning and Educational Research, 15(6), 114-126.

Nguyễn Danh Nam (2015). Nghiên cứu quy trình mô hình hóa trong dạy học Toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội, 31(3), 1-10.

Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về giáo dục toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.

Stillman, G., Brown, J., & Galbraith, P. (2008). Research into the teaching and learning of applications and modelling in Australia. In book: Research in Mathematics Education in Australasia 2004-2007 (pp.141-164). Brill.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.04.2024

Cách trích dẫn

Bùi , A. K., & Trần, V. Q. (2024). Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học nội dung “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10). Tạp Chí Giáo dục, 24(7), 1–5. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1622

Số

Chuyên mục

Các bài báo