Khai phá dữ liệu người học hỗ trợ công tác quản lí đào tạo và tư vấn: Nghiên cứu tại Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
Tóm tắt
Hanoi University of Industry is using an electronic university system in management and training, with a huge source of data collected and synthesized in recent times; however, the analysis and mining of this data has not been done yet. Therefore, conducting research on learner data at Hanoi University of Industry to support training management and student consulting is meaningful and necessary. In this study, the first research model incorporates demographic data and 4-semester academic results, predicting an on-time graduation rate of 88% and a graduation classification prediction of 89%. The second model includes learning outcome data of 6 semesters, resulting in an increased prediction rate. It projected an on-time graduation rate of 90% and a graduation classification prediction of 95%. The research findings proposed several recommendations aimed at improving on-time graduation rates and achieving good and excellent graduation results for the University and its students; providing students with personalized learning that takes into account students' skills, goals and interests to create their ideal learning journey.
Tài liệu tham khảo
Baradwaj, B. K., & Pal, S. (2011). Mining educational data to analyze students' performance. IJACSA, 2(6).
Đinh Chung Dũng (2017). Nghiên cứu và áp dụng kĩ thuật khai phá dữ liệu trên bộ dữ liệu sinh viên đại học phục vụ công tác cố vấn học tập. Luận văn thạc sĩ Công nghệ thông tin, Trường Đại học Công nghệ - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Huỳnh Lê Uyên Minh, Phạm Trường Trinh, Nguyễn Văn Nhựt (2024). Dự báo khả năng tốt nghiệp đúng hạn của sinh viên: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Đồng Tháp. Tạp chí Giáo dục, 24(1), 48-53.
Lê Quốc Tiến, Đặng Hoàng Anh (2019). Khai phá dữ liệu: phân tích xếp loại tốt nghiệp và cơ hội việc làm của sinh viên sử dụng kĩ thuật phân lớp. Tạp chí Khoa học Công nghệ Hàng hải, 59(8), 125-129.
Mai Thu Giang (2020). Khai phá cơ sở dữ liệu trong hệ thống quản lí đào tạo của Trường Đại học Kinh tế - Đại học Huế. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Kinh tế và Phát triển, 129(5B), 123-137.
Mai, A. T. (2018). An Overview of Big Data Analytics in Higher Education Sector. Journal of Technical Education Science, HCMC University of Technology and Education, 50(11), 96-104.
Nguyễn Văn Thủy (2023). Sử dụng các mô hình Machine Learning dự đoán tình trạng sinh viên tốt nghiệp đúng hạn. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng, 225(8), 52-64.
Nguyễn Xuân Hải (2016). Khai phá dữ liệu và ứng dụng trong dự báo tiến trình học tập của sinh viên Trường Đại học Thủy lợi. Luận văn thạc sĩ ngành Khoa học máy tính, Học viện Công nghệ Bưu chính viễn thông.
Nguyễn Trí Thành, Nguyễn Hà Nam, Hà Quang Thụy (2013). Giáo trình Khai phá dữ liệu. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Romero, C., & Ventura, S. (2020). Educational data mining and learning analytics: An updated survey. Wiley interdisciplinary reviews: Data mining and knowledge discovery, 10(3), e1355.
Yağcı, M. (2022). Educational data mining: prediction of students' academic performance using machine learning algorithms. Smart Learning Environments, 9(1), 11.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .