Đề xuất quy trình hướng dẫn học sinh chọn đề tài viết trong dạy học viết văn ở trường phổ thông
Tóm tắt
In the process of teaching Literature at the high school level, choosing writing topics is a crucial part of developing students’ writing skills. However, in the current context at high schools, guiding students in choosing writing topics has not been implemented flexibly and still falls short of competence developing objectives of the 2018 General Education Curriculum (GEC). This article researches principles, measures, and procedures for facilitating students in choosing writing topics to maximize their creativity, initiative, and proactivity in developing writing skills according to the 2018 GEC. Choosing writing topics not only helps learners collaborate to solve problems and develop creative ideas but also optimizes their independent thinking abilities, creating a positive learning environment that fosters self-reliance and self-study skills.
Tài liệu tham khảo
Adhikari, G. R. (2020). Strategies for selecting a research topic. Mining Engineers’ Journal, 22(1), 28-29.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGĐDT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2022). Tài liệu bồi dưỡng giáo viên sử dụng sách giáo khoa môn Ngữ văn lớp 10 - Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Couzijn, M., & Rijlaarsdam, G. (2005). Learning to Read and Write Argumentative Text by Observation of Peer Learners. In: Rijlaarsdam, G., van den Bergh, H., Couzijn, M. (eds.), Effective Learning and Teaching of Writing: A Handbook of Writing in Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2739-0_17
Crawford, A., Mathews, S. R., Makinster, J. G., & Saul, E. W. (2005). Teaching and learning Strategies for the Thinking Classroom. International Debate Education Association.
Đỗ Thị Thu Hương (2021). Quan niệm về dạy viết trên thế giới và đề xuất phương pháp dạy viết trong nhà trường phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 45, 59-54.
Graham, S., Bruch, J., Fitzgerald, J., Friedrich, L. D., Furgeson, J., Greene, K., Kim, J. S., Lyskawa, J., Olson, C. B., & Claire, S. W. (2016). Teaching secondary students to write effectively. Educator’s Practice Guide. U.S. Department of Education.
Lê Thị Ngọc Chi (2021). Một số định hướng dạy viết dựa trên tiến trình đáp ứng yêu cầu của chương trình Ngữ văn năm 2018. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(2), 195-205.
Luu, T. T. (2001). Teaching Writing through Genre-based Approach. Brazilian English Language Teaching Journal, 2(1), 121-136.
Mekki, C. (2012). The student awareness of writing skill: The case study third year students at Biskra University. Master Degree in Language Sciences, Mohamed Khieder University. Nguyễn Thành Thi, Nguyễn Thành Bảo Ngọc, Trần Lê Duy, Dương Thị Hồng Hiếu, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Nguyễn Thị Hồng Nam, Nguyễn Thị Ngọc Thuý, Trần Lê Hoa Tranh, Đinh Phan Cẩm Vân, Đoàn Thị Thu Vân (n.d.). Tài liệu bồi dưỡng giáo viên môn Ngữ văn lớp 10 (Tài liệu lưu hành nội bộ). NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan Văn Tiến, Nguyễn Thị Hồng Hạnh (2015). Giáo trình Lí luận văn học 2. Trường Đại học Tây Đô. Raimes (1983). Techniques in Teaching Writing. Oxford University Press.
Sahlberg, P. (2014). The brainy questions on Finland’s only high-stakes standardized test. The Washington Post.
Uddin, M. E. (2014). Teachers’ Pedagogical Belief and its Reflection on the Practice in Teaching Writing in EFL Tertiary Context in Bangladesh. European Journal of Educational Sciences, 1(3), 58-80. https://doi.org/ 10.19044/ejes.v1no3a5
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .