Năng lực sáng tạo của giáo viên trong bối cảnh Cách mạng công nghiệp 4.0
Tóm tắt
In the context of the fourth industrial revolution 4.0, teachers’ creative capacity plays a particularly important role. It has been shown that creative capacity not only helps teachers develop teaching methods and adapt to changes in education, but also promote students’ soft skills, shaping their professional future, and improving the quality of educational scientific research. The paper analyzes the structure of teachers' creative capacity comprising professional knowledge, creative thinking skills, vocational adaptability, communication skills in a multicultural environment, passion and motivation. The research results affirm that creativity is a core factor in improving the quality of education and professional development of teachers in the Industry 4.0 era, thereby highlighting research directions to propose measures to foster creative capacity for teachers.
Tài liệu tham khảo
Abdullah, N., Mustafa, Z., Hamzah, M., Dawi, A. H., Mustafa, M. C., Halim, L., Saleh, S., & Che Abdul Khalil, C. S. H. A (2021). Primary school science teachers’ creativity and practice in Malaysia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(7), 346-364. https://doi.org/10.26803/IJLTER.20.7.19
Akyıldız, S. T., & Çelik, V (2020). Thinking outside the box: Turkish EFL teachers’ perceptions of creativity. Thinking Skills and Creativity, 36, 100649.
Anderson, R. C., Katz-Buonincontro, J., Livie, M., Land, J., Beard, N., Bousselot, T., & Schuhe, G (2022). Reinvigorating the Desire to Teach: Teacher Professional Development for Creativity, Agency, Stress Reduction, and Wellbeing. Frontiers in Education, 7(March), 1-16. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.848005
Benic, M. Ž. (2021). Definitions and beliefs about creativity: Perspectives of primary school teachers, students and parents in Croatia. Sodobna Pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies, 72(3), 160-172.
Cropley, D. H., Patston, T., Marrone, R. L., & Kaufman, J. C (2019). Essential, unexceptional and universal: Teacher implicit beliefs of creativity. Thinking Skills and Creativity, 34(July), 100604. https://doi.org/10.1016/ j.tsc.2019.100604
de la Peña Álvarez, C. (2019). Importance of creativity and learning in preservice teachers. ElectronicJournal of Research in Educational Psychology, 17(48), 267-294. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i48.2246
Dolenc, P., & Čehovin, G. (2020). Conceptions and attitudes towards creativity among pre-service and in-service preschool teachers (Pojmovanja ustvarjalnosti in stališča do te pri sedanjih in bodočih vzgojiteljicah predšolskih otrok). Revija Za Elementarno Izobraževanje, 13(3), 289-310.
Đặng Thị Phương Phi (2014). Một số giải pháp hình thành năng lực sáng tạo cho học sinh, sinh viên. Tạp chí Giáo dục, 336, 29-31.
Echegoyen-Sanz, Y., Morote, Á., & Martín-Ezpeleta, A (2023). Transdisciplinary education for sustainability. Creativity and awareness in teacher training. Frontiers in Education, 8(January), 1-11. https://doi.org/10.3389/ feduc.2023.1327641
Hajiyeva, G. N. G. (2022). Developing creativity of biology teacher. Revista Universidad y Sociedad, 14, 198-203.
Han, W., & Abdrahim, N. A. (2023). The role of teachers’ creativity in higher education: A systematic literature review and guidance for future research. Thinking Skills and Creativity, 48, 101302.
Huang, X., Sun, M., & Wang, D. (2022). Work harder and smarter: The critical role of teachers’ job crafting in promoting teaching for creativity. Teaching and Teacher Education, 116. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022. 103758
Nguyễn Đức Hùng (2017). Phát triển năng lực sáng tạo của học viên ở các trường đại học quân sự hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 3, 100-103.
Nguyễn Thị Mai Lan (2018). Một số vấn đề lí luận về phát triển năng lực sáng tạo kĩ thuật cho sinh viên trong dạy học kĩ thuật. Tạp chí Giáo dục, 427, 44-47.
Nguyễn Thành Nghị (2012). Tâm lí học sáng tạo. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Tiến Long, Phạm Minh Hoàng, Nguyễn Hải Đăng (2018). Xây dựng và tổ chức hoạt động của Câu lạc bộ Khoa học nhằm phát triển khả năng sáng tạo và năng lực lãnh đạo của học sinh Trường Trung học cơ sở & Trung học phổ thông Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 6, 157-179.
Phan Dũng (2010). Phương pháp luận sáng tạo và đổi mới. NXB Trẻ.
Trần Việt Dũng (2013). Một số suy nghĩ về năng lực sáng tạo và phương hướng phát huy năng lực sáng tạo của con người Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 49, 160-164.
Vũ Thị Cẩm Vân (2020). Vận dụng thuyết đa trí tuệ trong dạy học Tập làm văn nhằm phát triển năng lực sáng tạo của học sinh lớp 3 Trường Tiểu học, Trung học Cơ sở và Trung học phổ thông Thực nghiệm Khoa học Giáo dục. Tạp chí Giáo dục, 476, 34-37.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .