Thực trạng bồi dưỡng kĩ năng giáo dục hoà nhập cho giáo viên mầm non khu vực miền núi phía Bắc

Các tác giả

  • Đàm Thị Kim Thu Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Nguyễn Thị Thanh Huyền Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

Teaching competence has a significant impact on the effectiveness of educational activities of teachers. To effectively achieve the goal of improving the overall education quality, particularly inclusive education at the preschool level, it is essential to undertake fostering to develop teachers' competences. This article employs methods of analysis and synthesis of materials related to fostering skills for inclusive education, as well as survey methods using questionnaires and in-depth interviews to analyze the current situation regarding the implementation of objectives, content, methods, and evaluation of inclusive education skill fostering for preschool teachers in the northern mountainous region. From this, it proposes four measures to enhance the effectiveness of inclusive education skill fostering for preschool teachers in this area. The research contributes to enhancing the effectiveness of fostering inclusive education skills and improving the competence of preschool teachers to implement inclusive education, thereby achieving the established educational objectives.

Tài liệu tham khảo

Friend, M. & Bursuck, W. (1996). Including students with special needs - A practical guide for classroom teacher. Pearson Published.

Hoàng Thị Nho, Nguyễn Thị Cẩm Bích (2022). Tích hợp giáo dục hòa nhập trong chương trình giáo dục mầm non: xu hướng trên thế giới và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4A), 110-119.

Lê Thị Thanh Sang (2023). Giải pháp nâng cao hiệu quả giáo dục hòa nhập cho trẻ khuyết tật tuổi mẫu giáo ở trường mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 12(9), 7-18.

Naser, Z., Majilinda G., & Bronwyn F. E. (2020). Preschool teacher’s awareness, attitudes and challenges towards inclusive early childhood education: A qualitative study. Journal of Cogent Education, 7(1), 1791560. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1791560

Nguyễn Thị Kim Anh, Đỗ Thị Thảo (2022). Vận dụng phương pháp STEAM theo mô hình 5E trong giáo dục hòa nhập trẻ mầm non có nhu cầu giáo dục đặc biệt. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(5A), 132-143.

Sukkyung, Y., Kim, E. K., & Shin, K. (2019). Teachers’ Belief and Efficacy Toward Inclusive Education in Early Childhood Settings in Korea. Sustainability, 11, Article1489. http://doi./org/10.3390/su11051489

Trần Thị Minh Huế (2018). Giáo dục hòa nhập cho trẻ tự kỉ lứa tuổi mầm non ở khu vực miền núi phía Bắc. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ, mã số B2014-TN03-04.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Đàm, T. K. T., & Nguyễn, T. T. H. (2025). Thực trạng bồi dưỡng kĩ năng giáo dục hoà nhập cho giáo viên mầm non khu vực miền núi phía Bắc. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 248–253. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3154

Số

Chuyên mục

Các bài báo