Vấn nạn xâm hại trẻ em trên không gian mạng tại Việt Nam: một số kĩ năng phòng tránh và khuyến nghị

Các tác giả

  • Dương Thị Nga Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Hà Thị Kim Linh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

In the age of digital technology, the online environment is an important space for children's learning, interaction and entertainment. However, this is also a place with many potential risks and dangers for children's comprehensive development, especially the problem of child abuse in the online environment. The article identifies forms of child abuse in cyberspace, thereby identifying cyber-abuse prevention skills that need to be educated for children. The article also analyzes the role of families and schools in child abuse prevention education and orients children on how to face and behave appropriately to prevent the risk of abuse when participating in cyberspace. To protect children in cyberspace, coordination and consensus of the entire community is needed. Authorities need to promulgate and enforce policies, laws and technical measures to prevent and strictly handle acts of child abuse online.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2019). Chỉ thị số 993/CT-BGD ĐT ngày 12/4/2019 Chỉ thị về việc tăng cường giải pháp phòng, chống bạo lực học đường trong cơ sở giáo dục.

Bộ GD-ĐT (2020). Kế hoạch phòng ngừa, hỗ trợ, can thiệp bạo lực, xâm hại tình dục trẻ em trong các cơ sở giáo dục giai đoạn 2020-2025 (ban hành kèm theo Quyết định số 987/QĐ-BGDĐT ngày 17/4/2020). Bullinger, L. R., Boy, A., Feely, M., Messner, S., Raissian, K., Schneider, W., & Self-Brown, S. (2023). Home, but left alone: Time at home and child abuse and neglect during COVID-19. Journal of family issues, 44(2), 338-362. https://doi.org/10.1177/0192513X211048474 Dragan, A. T. (2018). Child pornography and child abuse in cyberspace. Journal of Legal Studies “Vasile Goldiş”, 21(35), 52-60. https://doi.org/10.1515/jles-2018-0004

Garrington, C., Kelty, S., Rickwood, D., & Boer, D. P. (2023). A conceptual framework for internet child abuse material offenders: risk-relevant therapy based on assessed risk factors. Psychiatry, Psychology and Law, 1-17. https://doi.org/10.1080/13218719.2023.2251149

Nguyễn Minh Giang, Huỳnh Thị Kim Đậu (2020). Giáo dục phòng chống xâm hại tình dục cho học sinh lớp 1 theo định hướng tìm tòi - khám phá. Tạp chí Giáo dục, 487, 58-64.

Trương Quốc Hội (2019). Thực trạng hoạt động giáo dục phòng ngừa xâm hại tình dục cho học sinh các trường tiểu học tại thành phố Nam Định, tỉnh Nam Định. Tạp chí Giáo dục, 464, 35-38; 24. Lee, E. J. (2023). The Relationship between Pragmatic Language Competence, Parental Child Abuse, and Teacher-Child Relationships in School Bullying: Focusing on Gender Differences in Fourth Graders in Elementary School Children. Communication Sciences & Disorders, 28(3), 461-479. https://doi.org/10.12963/csd.23978

Nguyễn Thị Mai, Nguyễn Bá Phu (2020). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng phòng tránh xâm hại tình dục cho học sinh ở các trường tiểu học Quận 8, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 482, 49-53.

Quốc hội (2016). Luật Trẻ em. Luật số 102/2016/QH13, ban hành ngày 05/4/2016. Ryu, W., & Kim, J. Y. (2023). Effectiveness of TSL program in improving Child abuse, cortisol, and dehydroepiandrosterone sulfate (DHEA-s): A biomedical perspective. Research on Social Work Practice, 33(7), 743-753. https://doi.org/10.1177/10497315221123775

Trucco, E. M., Fava, N. M., Villar, M. G., Kumar, M., & Sutherland, M. T. (2023). Social Isolation During the COVID-19 Pandemic Impacts the Link between Child Abuse and Adolescent Internalizing Problems. Journal of Youth and Adolescence, 52, 1313 - 1324. https://doi.org/10.1007/s10964-023-01775-w

Thủ tướng Chính phủ (2017). Chỉ thị số 18/CT-TTg ngày 16/5/2017 về việc tăng cường giải pháp phòng, chống bạo lực, xâm hại trẻ em.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Dương, T. N., & Hà, T. K. L. (2024). Vấn nạn xâm hại trẻ em trên không gian mạng tại Việt Nam: một số kĩ năng phòng tránh và khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 212–217. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1721

Số

Chuyên mục

Các bài báo