Ứng dụng trí tuệ nhân tạo (AI) để tổ chức dạy học các chủ đề lịch sử Việt Nam (Lịch sử 10) theo mô hình Lớp học đảo ngược

Các tác giả

  • Đặng Thị Thuỳ Dương Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Văn Ninh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Trần Ngọc Thìn Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
  • Nguyễn Thị Thái Bình Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng
  • Đoàn Văn Lam Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Currently, along with the breakthroughs in digital technology, a digital era of education has begun. Artificial intelligence is considered one of the most modern and advanced technologies, playing a crucial role in actively promoting students' learning activities; diversifying teaching models in general schools towards building a smart, flexible learning environment. To contribute to a clearer understanding of this issue, the article focuses on analyzing theoretical issues and measures to apply artificial intelligence to the learning stages of the flipped classroom model in history teaching. From the results of this study, it will be a foundational basis, creating a premise for research and development to complete the process and propose additional orientations and solutions for applying artificial intelligence to organize teaching and learning of Vietnamese history topics, 10th grade according to the flipped classroom model in high schools more scientifically and effectively.

Tài liệu tham khảo

Đinh Thị Mỹ Hạnh, Trần Văn Hưng (2021). Trí tuệ nhân tạo trong giáo dục: Cơ hội và thách thức đến tương lai của việc dạy và học ở trường đại học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 19(2), 38-42.

Nguyễn Hoài Nam, Ngô Tứ Thành (2020). Nghiên cứu sử dụng AI Chatbot và trò chơi số trong dạy học. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 228, 1-3.

Nguyễn Thị Hồng Chuyên (2023). Nghiên cứu tổng quan về sử dụng trí tuệ nhân tạo trong dạy học. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Thái Nguyên, 229(04), 140-147.

Phạm Thị Thu Trang, Phạm Viết Ngọc (2022). Áp dụng mô hình lớp học đảo ngược vào dạy học trực tuyến cho sinh viên Trường Ngoại ngữ - Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, 22(6), 47-52.

Popenici, S. A., & Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 22.

Talbert, R. (2020). Giờ học đảo ngược - Hướng dẫn dành cho cơ sở giáo dục đại học (Vũ Thuý Nga, Hoàng Liên dịch). NXB Đại học Sư phạm.

Yang, C., Huan, S., & Yang, Y. (2020). A practical teaching mode for colleges supported by artificial intelligence. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(17), 195-206.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Đặng, T. T. D., Nguyễn, V. N., Trần, N. T., Nguyễn, T. T. B., & Đoàn, V. L. (2025). Ứng dụng trí tuệ nhân tạo (AI) để tổ chức dạy học các chủ đề lịch sử Việt Nam (Lịch sử 10) theo mô hình Lớp học đảo ngược. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 199–204. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3143

Số

Chuyên mục

Các bài báo