Xây dựng và sử dụng bộ công cụ kiểm tra, đánh giá kĩ năng tư duy lịch sử cho học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Bích Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In history teaching, various tools can be used to assess and evaluate students' thinking skills. However, selecting appropriate tools that align with the lesson content, students' competence, and learning interests is a significant challenge for teachers. This article proposes the development and application of an assessment tool kit for evaluating students' historical thinking skills in teaching, aiming to meet the competency development goals of the 2022 General Education Curriculum for History. The study is based on feedback from 20 teachers and 230 students from several high schools in northern provinces and cities. It examines the effectiveness of the tool kit in assessing historical thinking skills. The results indicate that students gain a deeper understanding of historical knowledge, show academic progress, and participate more actively and enthusiastically in lessons. The practical implementation of history-themed teaching and the proposed measures for using the assessment tool kit have contributed to achieving the learning objectives of history topics and enhancing students' competencies.

Tài liệu tham khảo

Abosalem, Y. (2016). Assessment techniques and students’ higher-order thinking skills. International Journal of Secondary Education, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.11648/j.ijsedu.20160401.11

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 22/2021/TT-BGDĐT ngày 20/7/2021 quy định về đánh giá học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2022). Thông tư số 13/2022/TT-BGDĐT ngày 03/8/2022 về sửa đổi, bổ sung một số nội dung trong Chương trình giáo dục phổ thông (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Burke, L. A., & Williams, J. M. (2012). Two thinking skills assessment approaches: “Assessment of Pupils’ Thinking Skills” and “Individual Thinking Skills Assessments”. Thinking Skills and Creativity, 7(1), 62-68. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2011.11.002

Lê Anh Xuân (chủ biên), Trịnh Ngọc Ánh, Trần Thị Kim Chi, Nguyễn Thị Hương Lan, Phạm Văn Phán, Nguyễn Thanh Vân (2008). Từ điển giải nghĩa và mở rộng từ ngữ Hán Việt. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thị Bích (2017). Tổ chức dạy học chủ đề “Cách mạng tháng Mười Nga năm 1917: từ chế độ Nga Hoàng đến chính quyền Xô viết” ở trường trung học phổ thông theo hướng phát triển năng lực học sinh. Hội thảo Khoa học quốc tế, Đại học Quốc gia Hà Nội, 373-384.

Nhữ Thị Phương Lan (2019). Đổi mới kiểm tra, đánh giá nhằm phát triển năng lực tư duy cho học sinh trong dạy học Lịch sử ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 16(4), 139-150. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.16.4.2487(2019)

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.05.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. B. (2025). Xây dựng và sử dụng bộ công cụ kiểm tra, đánh giá kĩ năng tư duy lịch sử cho học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(10), 36–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3335

Số

Chuyên mục

Các bài báo