Xây dựng tiêu chí và thang đo mức độ tính tự lập của trẻ 4-5 tuổi trong các hoạt động ở trường mầm non

Các tác giả

  • Lê Thị Huyên Trường Đại học Hồng Đức

Tóm tắt

Independence plays a very important role in the development and perfection of a child's personality. Self-reliance education for preschool children is absolutely necessary, helping children to have a sense of responsibility for themselves, for their assigned work and tasks. This study clarifies the concept of independence, the psychological structure of children's independence, the characteristics and expression of independence of 4-5 year old children in activities; thereby develops criteria and scale to measure the independence level of 4-5 year old children in preschool activities. These outcomes would be used in research and practical evaluation children’s independence, contributing to improving the effectiveness of children's independence education in particular, and the quality of child care, nurturing and preschool education in general.

Tài liệu tham khảo

Nguyễn Ánh Tuyết (chủ biên), Nguyễn Thị Như Mai, Đinh Thị Kim Thoa (2005). Tâm lí học trẻ em lứa tuổi mầm non. NXB Giáo dục.

Nguyễn Hồng Thuận (2002). Một số biện pháp tác động của gia đình nhằm phát triển tính tự lập cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Nhung (2016a). Tìm hiểu thực trạng biểu hiện tính tự lập của trẻ 3-4 tuổi ở trường mầm non hiện nay. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 4, 49-52.

Nguyễn Thị Nhung (2016b). Đề xuất một số biện pháp giáo dục tính tự lập cho trẻ mẫu giáo bé (3-4 tuổi). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 5, 100-102.

Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Букина, Н. H. (2007). Что мешает нашим детям быть независимыми // Дошкольное воспитание. № 12.

- С. 101-107.

Власова, Т. А. (2000). Формирование самостоятельности у детей дошкольного возраста в художественном ручном труде. тема диссертации и автореферата по, кандидат педагогических наук.

Зверева, C. A. (2015). Теоретическая основа самостоятельного развития трудовой деятельности для дошкольников в возрасте от 5 до 6 лет. № 1-1, ISSN 2070-7428.

Кон, И. С. (1992). Независимая психология. // Санитарное просвещение.

Маранцева, Л. В. (2017). Влияние предметно-развивающей среды на формирование самостоятельности детей старшего дошкольного возраста. Страница психологии, Москва.просвещение.

Теплюк, C. (1991). Истоки самостоятельности //Дошкольное воспитание. №7.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2022

Cách trích dẫn

Lê , T. H. (2022). Xây dựng tiêu chí và thang đo mức độ tính tự lập của trẻ 4-5 tuổi trong các hoạt động ở trường mầm non. Tạp Chí Giáo dục, 22(3), 19–24. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/337

Số

Chuyên mục

Các bài báo