Một số vấn đề lí luận về quản lí bồi dưỡng giáo viên chủ nhiệm ở trường trung học cơ sở theo tiếp cận PDCA
Tóm tắt
Vietnamese general education is in a period of fundamental and comprehensive educational reform to implement the 2018 General Education Program with important comprehensive changes. To meet the requirements of educational innovation at the secondary school level, in addition to the team of professional teachers, administrators need to take appropriate measures to foster the capacity of the team of homeroom teachers at secondary schools to provide comprehensive education for students. The article aims to study theoretical research and propose the application of the PDCA model to fostering management of homeroom teachers in secondary schools according to a 4-step cycle: Planning; Organizing the implementation of the plan; Checking the implementation process; Feedback loop for correction and adjustment during the execution process. The contribution of this study is to propose a theoretical framework as a basis for implementing surveys on the current status of management and training of homeroom teachers in secondary schools in Vietnam. Effectively applying the PDCA approach to training middle school homeroom teachers will improve the quality of secondary school homeroom teachers to meet the standards of homeroom teachers and reform Vietnamese general education.
Tài liệu tham khảo
Asif, M., & Raouf, A. (2013). Setting the course for quality assurance in higher education. Quality & Quantity, 47, 2009-2024.
Bùi Hiền, Nguyễn Văn Giao, Nguyễn Hữu Quỳnh, Vũ Văn Tảo (2001). Từ điển Giáo dục học. NXB Bách khoa.
Chen, Y. (2019). Research on engineering quality management based on PDCA Cycle. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 490, No. 6, p. 062033). IOP Publishing.
Đỗ Văn Đoạt (chủ biên), Vũ Thị Mai Hường, Nguyễn Thị Ngọc Liên, Nguyễn Xuân Thức, Dương Thị Hoàng Yến (2023). Giáo trình tâm lí học quản lí. NXB Đại học Sư phạm.
Hà Văn Hải (2018). Quản lí công tác chủ nhiệm lớp ở trường trung học phổ thông trong bối cảnh đổi mới giáo dục hiện nay. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Harold, K., & Heinz, W. (1992). Những vấn đề cốt yếu của quản lí (Vũ Thiếu, Nguyễn Mạnh Quân, Nguyễn Đăng Dậu dịch). NXB Khoa học Kĩ thuật.
Li, Y., Li, X., & Li, J. (2014). Exploring the underlying mechanism of PDCA cycle to improve teaching quality: A motivation theory perspective. In Proceedings of PICMET'14 Conference: Portland International Center for Management of Engineering and Technology; Infrastructure and Service Integration (pp. 2693-2698). IEEE.
Lưu Hồng Uyên (2016). Giáo viên chủ nhiệm trường trung học cơ sở trước yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 135, 23-26.
Nguyễn Quốc Chí, Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2005). Lí luận đại cương về quản lí. NXB Đại học Quốc gia.
Nguyễn Tiến Phúc (2015). Quản lí hoạt động bồi dưỡng giáo viên phổ thông theo chuẩn nghề nghiệp ở vùng Tây Bắc. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn Thị Hiền, Trần Văn Trung (2023). Vận dụng mô hình PDCA trong quản lí bồi dưỡng phát triển năng lực nghề nghiệp đội ngũ giáo viên mầm non: Một số lí luận. Tạp chí Giáo dục, 23(19), 15-20.
Patel, P. M., & Deshpande, V. A. (2017). Application of plan-do-check-act cycle for quality and productivity improvement-A review. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology, 5(1), 197-201.
Phạm Viết Vượng (2008). Quản lí hành chính Nhà nước và quản lí ngành Giáo dục và Đào tạo. NXB Đại học Sư phạm.
Sokovic, M., Pavletic, D., & Pipan, K. K. (2010). Quality Improvement Methodologies -PDCA Cycle, RADAR Matrix, DMAIC and DFSS. Journal of Achievements of Materials and Manufacturing Engineering, 43(1), 476 483.
Tague, N. R. (2005). Plan-Do-Study-Act cycle. The quality toolbox (2nded.). Milwaukee: ASQ Quality Press.
Trần Đăng Khởi (2020). Quản lí hoạt động bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở theo tiếp cận năng lực. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Trần Kiểm (2002). Khoa học quản lí nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục.
UNESCO (1998). Teacher and teaching in a changing world. https://www.voced.edu.au/content/ngv:33487
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .