Dạy học thiết lập mô hình toán học thông qua phần mềm Excel cho sinh viên sư phạm: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Chí Thành Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thị Thảo Linh Nghiên cứu sinh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Vũ Trọng Lưỡng Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

To implement the fundamental and comprehensive educational innovation, it is required that the general education program shift to a competency-based orientation. Thus, teacher training institutions also need to adjust and update their training programs accordingly. Therefore, the application of information technology such as Excel, SPSS, etc. in teaching and learning has become urgent in the context of current educational innovation. This study presents the initial results of experimental teaching of the Introduction to Applied Statistics in Education course with the support of the Excel software at University of Education - Vietnam National University, Hanoi to help students establish mathematical models. The results of the experimental teaching show that the establishment of mathematical models and the use of mathematical models have been performed more effectively with the support of Excel software. Therefore, lecturers need to increase the time to practice with some softwares and apply information technology in teaching appropriately to improve teaching and learning effectiveness.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 4003/BGDĐT-CNTT ngày 07/10/2020 về việc hướng dẫn nhiệm vụ Công nghệ thông tin năm học 2020-2021.

Cao Thị Hà, Vi Tiến Dũng (2024). Vấn đề thực tiễn trong dạy học mô hình toán học ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(11), 20-25.

Chance, B., Ben-Zvi, D., Garfield, J., & Medina, E. (2007). The Role of Technology in Improving Student Learning of Statistics. Technology Innovations in Statistics Education, 01(1).

Đồng Thị Hồng Ngọc (2022). Dạy học mô hình hóa trong Xác suất và Thống kê cho sinh viên ngành kinh tế và quản trị kinh doanh. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Thái Nguyên.

Greefrath, G., Hertleif, C., & Siller, H.-S. (2018). Mathematical modelling with digital tools - a quantitative study on mathematising with dynamic geometry software. ZDM, 50(1-2), 233-244.

Nguyễn Danh Nam (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên.

Nguyễn Phú Lộc (2016). Tích cực hóa hoạt động học tập của học sinh trong dạy học môn Toán - Một chuyên khảo trên cơ sở lí thuyết hoạt động. NXB Đại học Cần Thơ.

Nguyễn Thị Tân An (2012). Sự cần thiết của mô hình hoá trong dạy học Toán. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 37, 4-7.

Stewart, J., Redlin, L., & Watson, S. (2016). Precalculus: mathematics for mathematics (7th ed.). Cengage Learning, Boston, USA.

Toxirjonovich, O. N., Abduvaliyevich, M. A., Qamardinovich, S. S., & Andijan State University, A. S. (2020). Mathematical modeling: from the classroom to the real world. Solid State Technology, 63(2s).

Tran, V. (2018). Bringing mathematics education into the global orbit to develop thinking, logic and creativity in solving realistic problems with closed-open approach. Vietnam Journal of Education, 5, 28-33.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.09.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, C. T., Nguyễn, T. T. L., & Vũ, T. L. (2024). Dạy học thiết lập mô hình toán học thông qua phần mềm Excel cho sinh viên sư phạm: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 24(18), 30–34. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2447

Số

Chuyên mục

Các bài báo