Sử dụng sách khổ lớn để phát triển kĩ năng nói cho trẻ 5-6 tuổi tại một số trường mầm non của thành phố Cần Thơ

Các tác giả

  • Lữ Hùng Minh Trường Đại học Cần Thơ
  • Trịnh Thị Hương Trường Đại học Cần Thơ
  • Nguyễn Thị Thoại Mỹ Trường Đại học Cần Thơ
  • Võ Huỳnh Đông Hiếu Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

As a core language skill, it is essential to develop speaking skills for children since they begin to observe, learn and explore the environment around them. Teaching children to speak, express their thoughts and feelings accurately and clearly to listeners is considered one of the important tasks. Many studies have been conducted with the aim of developing speaking skills for children, in which the use of large-sized books, or Big Books (BB) has long attracted educators’ attention. This article presents the theoretical basis regarding speaking skills of 5-6 year old children, Big books and the results of using Big books to boost speaking skills for children at some kindergartens in Can Tho city. Thanks to large images, vivid content and highly interactive storytelling, Big books not only help expand children’s vocabulary but also enhance their ability to express themselves and increase their confidence when speaking.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Bùi Thị Ngọc Oanh (2022). Elementary English level students’ perception on speaking skills and solutions to improve speaking skills. TNU Journal of Science and Technology, 228(04), 32-37.

Cao Thị Hồng Nhung (2019). Phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ 5-6 tuổi thông qua tổ chức hoạt động ngoài trời. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 23, 79-84.

Hồ Yến Nhi (2024). The implementation of neurolinguistic programming in improving speaking skills of non-English major students at Nha Trang University. TNU Journal of Science and Technology, 229(11), 110-115.

Lã Thị Bắc Lý (2017). Phát triển vốn từ cho trẻ mẫu giáo thông qua hoạt động trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 32-35.

Lee, J. Y., & Kim, J. Y. (2018). Developing Young Learners' Listening Comprehension through Storybook Reading: An Action Research Study. Language Education in Asia, 9(2), 182-196.

Loniza, A. F., Saad, A., & Mustafa, M. C. (2018). The effectiveness of digital storytelling on language listening comprehension of kindergarten pupils. The International Journal of Multimedia & Its Applications (IJMA), 10(6), 131-141.

Lynch, P. (2008). A guide for using big book in the classroom - Using big book and predictable books. Scholastic Canada.

Nambiar, M. K. (1991). Big Books for Little Readers. Works in the ESL Classroom Too.

Nguyễn Thị Hải Thanh (2017). Phát triển khả năng tiền đọc, viết cho trẻ 5-6 tuổi qua hoạt động trải nghiệm với sách. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 46-48; 132.

Nguyễn Thị Quỳnh Anh (2019). Một số biện pháp rèn luyện kĩ năng giao tiếp bằng lời nói cho trẻ 5-6 tuổi chậm phát triển ngôn ngữ. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 23, 85-90.

Rajapaksha, P. R. (2016). Promoting oral language skills in preschool children through sociodramatic play in the classroom. International Journal of Education and Literacy Studies, 4(1), 15-23.

Rayhan, J. M. (2014). The impact of using role play techniques on improving pupils' speaking skill for primary school. Basic Education College Magazine for Educational and Humanities Sciences, 15(6), 516-530.

Trần Nguyễn Nguyên Hân (2014). Hiệu quả của các tiếp cận sách khổ lớn (Bigbook approach) đối với sự phát triển ngôn ngữ viết của trẻ mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 145-152.

Xiao, M., Amzah, F., Khalid, N. A. M., & Rong, W. (2023). Enhancing Oral Language Skills in 5-Year-Old Children Through Drawing Activities in the Classroom. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(12), 62-83.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.06.2025

Cách trích dẫn

Lữ, H. M., Trịnh, T. H., Nguyễn, T. T. M., & Võ, H. Đông H. (2025). Sử dụng sách khổ lớn để phát triển kĩ năng nói cho trẻ 5-6 tuổi tại một số trường mầm non của thành phố Cần Thơ. Tạp Chí Giáo dục, 25(11), 17–22. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3444

Số

Chuyên mục

Các bài báo