Hiểu nhầm khái niệm của học sinh trong học tập chủ đề “Xác suất có điều kiện” (Toán 12): Một nghiên cứu trường hợp

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Duyến Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Lộc Trường Tài Trường THPT Long Phước, huyện Long Thành, tỉnh Đồng Nai
  • Nguyễn Thị Mai Thủy Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Probability is an important field with many applications in sciences and practice. Many professions require basic knowledge and reasoning about probability to make decisions on uncertainty-related problems. However, conditional probability is an abstract concept which causes many difficulties and misunderstandings for students when solving problems. This study aims to examine and classify the types of misperceptions related to the concept of conditional probability among grade 12 students when solving problems in a real-life context, subsequently pinpointing the issues for further research to overcome these misunderstandings. The research results emphasize the need for further research to seek effective teaching methods for the topic “Conditional probability” (Mathematics 12) to promote students' understanding and overcome their misperceptions.

Tài liệu tham khảo

Batanero, C., & Sanchez, E. (2005). What is the Nature of High School Students' Conceptions and Misconceptions About Probability?. In Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 241-266). Boston, MA: Springer US.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bryant, P., Nunes, T., Evans, D., Barros, R., Gottardis, L., & Terlektsi, E. (2018). What 9-and 10-year old pupils already know and what they can learn about randomness. In Teaching and Learning Stochastics (pp. 161-179).

Calderisi, M. (2024). On the Reality of the Base-Rate Fallacy: A Logical Reconstruction of the Debate. Review of Philosophy and Psychology, 16(01), 285-303. https://doi.org/10.1007/s13164-023-00712-x

Díaz, C., & Fuente, D. L. (2007). Assessing psychology students’ difficulties with conditional probability and bayesian reasoning. International Electronic Journal of Mathematics Education, 2(02), 128-148.

Díaz, C., Batanero, C., & Contreras, J. M. (2010). Teaching independence and conditional probability. Boletín de Estadística e Investigación Operativa, 26(02), 149-162.

Fujii, T. (2020). Misconceptions and alternative conceptions in mathematics education. In book: Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 625-627).

Lê Thị Hoài Châu (2010). Những chướng ngại, khó khăn trong dạy học khái niệm xác suất. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 24, 115-121.

Tarr, J. E., & Lannin, J. K. (2005). How can teachers build notions of conditional probability and independence?. In Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 215-238). Boston, MA: Springer US.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn T. D., Nguyễn L. T. T., & Nguyễn T. M. T. (2025). Hiểu nhầm khái niệm của học sinh trong học tập chủ đề “Xác suất có điều kiện” (Toán 12): Một nghiên cứu trường hợp. Tạp Chí Giáo dục, 25(12), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3500

Số

Chuyên mục

Các bài báo