Đề xuất mô hình nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng tới kết quả học tập tiếng Anh chuyên ngành của sinh viên một số trường kinh tế ở Việt Nam

Các tác giả

  • Phạm Hồng Nhung Trường Đại học Ngoại Thương
  • Hoàng Khánh Linh Trường Đại học Luật Hà Nội
  • Nguyễn Tùng Linh Trường Đại học Điện lực

Tóm tắt

In the context of Vietnam's growing integration with the world, equipping students with English for special purposes (ESP) has become a key factor in helping them better prepare for their careers in economics and business. Therefore, optimizing the outcomes of ESP learning has become one of the key goals of educational institutions. Many previous studies have analyzed the factors affecting students' ESP learning outcomes and proposed many research models with the diversity of quantity and nature of these factors. Based on the synthesis of current scientific documents and data collected from interviews and questionnaires, the author analyzes and proposes a comprehensive research model covering the main factors affecting students' ESP learning outcomes. This model includes five main factors: Student psychology - perception; Student knowledge; Lecturers; Technology; Context. The model would serve as a basis for the next quantitative research phase and can be flexibly adjusted to suit different research groups or educational management needs.

Tài liệu tham khảo

Basturkmen, H., & Wette, R. (2016). English for academic purposes. In The Routledge Handbook of English Language Teaching (pp. 164-176). Routledge.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Lastri, L., Kartikowati, S., & Sumarno, S. (2020). Analysis of Factors that Influence Student Learning Achievement. Journal of Educational Sciences, 4(3), 679. https://doi.org/10.31258/jes.4.3.p.679-693

Lê Đình Hải (2016). Ứng dụng phương pháp phân tích nhân tố khám phá trong việc xác định các nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên của Khoa Kinh tế và Quản trị kinh doanh Trường Đại học Lâm nghiệp. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Lâm nghiệp, 2, 142-152.

Mushtaq, I., & Khan, S. N. (2012). Factors Affecting Students’ Academic Performance. Global Journal of Management and Business Research, 12(9), 16-22.

Nguyễn Bích Ngọc (2024). Một số vấn đề lí luận về quản lí đánh giá kết quả học tập môn Tiếng Anh của học viên ở các trường sĩ quan Quân đội đáp ứng chuẩn đầu ra. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 9), 175-180.

Robertson, S. (2009). Europe, competitiveness and higher education: An evolving project. In R. Dale & S. Robertson (Eds.), Globalisation and Europeanisation in Education (pp. 65-83). Oxford: Symposium Books.

Starfield, S. (2016). English for specific purposes. In The Routledge Handbook of English Language Teaching (pp.150-163). Routledge.

Trương Thị Lệ Hằng, Nguyễn Hoàng Thịnh, Trần Vũ Phong (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu trường hợp sinh viên ngành Quản trị nhân sự Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 7), 320-325.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.07.2025

Cách trích dẫn

Phạm, H. N., Hoàng, K. L., & Nguyễn, T. L. (2025). Đề xuất mô hình nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng tới kết quả học tập tiếng Anh chuyên ngành của sinh viên một số trường kinh tế ở Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(14), 48–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3663

Số

Chuyên mục

Các bài báo