Sử dụng phương pháp đánh giá bằng hồ sơ học tập trong dạy học Ngữ văn lớp 11: Trường hợp dạy học “Cấu tứ và hình ảnh trong thơ trữ tình”

Các tác giả

  • Dương Trung Thành Trường Phổ thông Dân tộc Nội trú tỉnh Bắc Giang
  • Đoàn Thị Thanh Huyền Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Lyrical poetry is a key genre in the general education program of Literature in 2018. The formation of pupils' reading, writing, speaking and listening competences related to this genre is one of the important requirements in the process of teaching and evaluating Literature for pupils. One of the feasible methods that can be applied while teaching this genre is assessment with portfolio. This study shows that the use of learning records in teaching lesson 2. Composition and images in lyrical poetry (the textbook Connecting
Knowledge with Life) is an effective method. These results can be applied in the practice of teaching lyrical poetry to grade 11 pupils in particular and high school students in general. At the same time, the research results can also be applied in the process of innovating teaching and learning methods of Literature according to the general education program in 2018.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Trần Ngọc Hiếu, Đặng Lưu, Trần Hạnh Mai, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Đỗ Hải Phong, Nguyễn Thị Hồng Vân (2024). Ngữ văn 11 (tập 1, bộ Kết nối tri thức và cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Demirel, M., & Duman, H. (2015). The Use of Portfolio in English Language Teaching and Its Effects on Achievement and Attitude, Procedia. Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2634-2640.

Hancock, C. R. (1994). Teaching, Testing, and Assessment: Making the connection. McGraw-Hill Education.

Hamburger, K. (2004). Logic học về các thể loại văn học (Vũ Hoàng Địch, Trần Ngọc Vương dịch). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Thành Ngọc Bảo (2014). Bước đầu tìm hiểu khái niệm “Đánh giá theo năng lực” và đề xuất một số hình thức đánh giá năng lực ngữ văn của học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 56, 154-165.

Phương Lựu (chủ biên, 2004). Lí luận văn học. NXB Giáo dục.

Trương Thanh Tòng (2021). Thiết kế hồ sơ học tập trong dạy học môn Ngữ văn theo định hướng phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(1), 37-45.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Dương, T. T., & Đoàn, T. T. H. (2025). Sử dụng phương pháp đánh giá bằng hồ sơ học tập trong dạy học Ngữ văn lớp 11: Trường hợp dạy học “Cấu tứ và hình ảnh trong thơ trữ tình”. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 93–98. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3674

Số

Chuyên mục

Các bài báo