Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Giá trị lớn nhất và giá trị nhỏ nhất của hàm số” (Toán 12)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Nhật Huy Trường Trung học phổ thông Võ Văn Kiệt, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In teaching Mathematics in high schools, mathematical modeling competence is one of the five mathematical competencies that need to be formed and developed for students. Mathematical modeling competency allows students to convert a practical problem into a mathematical problem by building mathematical models, applying acquired knowledge to solve mathematical problems, and finally providing solutions to the original practical problem. The study proposes a mathematical modeling process in teaching Mathematics in high schools to develop mathematical modeling competency for students and illustrates this process through teaching experiments on the topic “The largest and smallest values of functions” (Mathematics 12). The experimental results show that, under the guidance of teachers, the students actively participated in completing learning tasks according to the mathematical modeling process and fully developed the components of mathematical modeling competency.

Tài liệu tham khảo

Blomhøj, M., & Jensen, T. H. (2003). Developing mathematical modelling competence: Conceptual clarification and educational planning. Teaching Mathematics and Its Applications, 22(3), 123-139.

Blomhøj, M., & Jensen, T. H. (2007). What’s all the fuss about competencies? In: W. Blum, P.L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education (pp. 45-56). New York, NY: Springer.

Blum, W., & Leiss, D. (2007). How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example “filling up”. In C. R. Haines, P.L. Galbraith, W. Blum & S. Khan (Eds.), Mathematical Modelling (ICTMA 12): Education, Engineering and Economics (pp. 222-231). Chichester: Horwood Publishing.

Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? In S.J. Cho (Ed.), The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education: Intellectual and Attitudinal Challenges (pp. 73-96). New York, NY: Springer.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Burkhardt, H. (2018). Ways to teach modelling: A 50-year study. The International Journal on Mathematics Education, 50(01), 61-75.

Henning, H., & Keune, M. (2007). Levels of Modelling Competencies. In Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. W., Niss, M. (eds), Modelling and Applications in Mathematics Education. New ICMI Study Series, vol 10. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_23

Larson, R., & Edward, B. (2013). Calculus, 10th edition. Cengage Learning.

Lê Hồng Quang (2019). Nghiên cứu về khung năng lực mô hình hóa toán học của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(7), 120-129.

Nguyễn Danh Nam (2015). Năng lực mô hình hóa toán học của học sinh phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 60(8), 44-52.

Nguyễn Danh Nam (2016). Phương pháp mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở trường phổ thông. NXB Đại học Thái Nguyên.

Niss, M. (2018). Advances in research and development concerning mathematical modelling in mathematics education. In F.-J. Hsieh (Ed.), Proceedings of the 8th ICMI East Asia Regional Conference on Mathematics Education: ICMI-EARCOME8, Taipei, Taiwan, May 7-11 (Vol. 1, pp. 26-36). Taipei: National University of Taiwan.

Swetz, F., & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modelling in the secondary school curriculum. The National Council of Teachers of Mathematics: Reston, Virginia.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.08.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., & Nguyễn, N. H. (2025). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Giá trị lớn nhất và giá trị nhỏ nhất của hàm số” (Toán 12). Tạp Chí Giáo dục, 25(15), 24–29. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3704

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2 3 > >>