Dạy học nội dung “Hoán vị” (Toán 10) thông qua tranh luận khoa học nhằm phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh
Tóm tắt
Mathematical communication competence is one of the five core mathematical competencies that need to be formed and developed in students, as stipulated in the 2018 general education curriculum for Mathematics. Scientific debate is a phase of Mathematics teaching proposed by Arsac and colleagues to promote mathematical communication activities in the classroom, between teachers and students, and between students. This study presents a scientific debate process in teaching Mathematics to develop mathematical communication competence for students and illustrates this process through experimental teaching of the content “Permutation” (Math Grade 10) at Ten Lo Man High School, District 1, Ho Chi Minh City. The research results show that students develop mathematical communication competence in discovery activities, knowledge construction and application in the teaching process.
Tài liệu tham khảo
Arsac, G., Chapiron, G., Colonna, A., Germain, G., Guichard, Y., & Mante, M. (1992). Initiation au raisonnement déductif au collège: une suite de situations permettant l'appropriation des règles du débat mathématique. Presses Universitaires Lyon.
Bibby, N. (2014). Discovering the world through debate: A practical guide to educational debate for debaters, coaches, and judges. New York: International Debate Education Association.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Charlot, G., Lecorre, T., Legrand, M., & Martino, H. D. (2015). Le debat scientifique en classe : une démarche d’investigation collective pour une culture scientifique commune. Espace Mathématique Francophone, 10-14.
Đỗ Đức Thái (chủ biên, 2020). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Hoa Ánh Tường (2014). Sử dụng nghiên cứu bài học để phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Inprasitha, M., Pattanajak, A., & Inprasitha, N. (2012). A Study of Student’s Mathematical Communication in Teacher Professional Development. Journal of Modern Education Review, 2(1), 38-46.
Lê Thái Bảo Thiên Trung, Vương Vĩnh Phát (2019). Nghiên cứu năng lực giao tiếp toán học của học sinh trong một tình huống dạy học đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 16(4), 40-52.
Nguyễn Tiến Trung, Bùi Gia Hiếu (2015). Dạy học phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh trung học phổ thông thông qua biểu diễn trực quan toán học. Tạp chí Giáo dục, 369, 30-32.
Rohid, N., Suryaman, S., & Danu Rusmawati, R. (2019). Students’ Mathematical Communication Skills (MCS) in Solving Mathematics Problems: A Case in Indonesian Context. Anatolian Journal of Education, 4, 19-30.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .