Dạy học khái niệm “Hàm số liên tục tại một điểm” (Toán 11) với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Tường Vy Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Teaching Mathematics with the support of teaching software is increasingly interested by many domestic and foreign researchers and teachers, in order to help learners clearly understand the nature of mathematical knowledge and concepts. This study proposes a process for teaching the concept of “Continuous function at a point” (Math 11) with the support of GeoGebra software, and organizes an experiment in teaching this concept in Nguyen Huu Tho High School, District 4, Ho Chi Minh City. The results of teaching experiments show that students clearly understand the concept of a continuous function at a point and know how to apply this knowledge to solve problems related to the continuity of functions.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Dikovic, L. (2009a). Applications GeoGebra into Teaching Some Topics of Mathematics at the College Level. Computer Science and Information Systems, 6(2), 191-203.

Dikovic, L. (2009b). Examining continuity/discontinuity of a function by using GeoGebra. Teaching Mathematics and Computer Science, 7(2), 241-257.

Lê Thanh Phong (2014). Dạy học một số yếu tố Giải tích lớp 11 với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 30, 60-69.

Majerek, D. (2014). Application of geogebra for teaching mathematics. Advances in Science and Technology Research Journal, 8(24), 51-54.

Maravillas, J., Arceo-Díaz, S., Salazar-Torres, J. & Andrade, D. (2019). Testing GeoGebra as an effective tool to improve the understanding of the concept of limit on engineering students. Journal of Physics: Conference Series, 1408, 1-6.

Nguyễn Bá Kim (2011). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Simon, M. A. (2017). Explicating Mathematical Concept and Mathematical Conception as Theoretical Constructs. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 117-137. Trần Nam Dũng, Trần Đức Huyên, Nguyễn Thành Anh, Nguyễn Cam, Ngô Hoàng Long, Phạm Hoàng Quân, Phạm Thị Thu Thủy (2023). Toán 11 (tập 2 - bộ sách Chân trời sáng tạo). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., & Nguyễn, T. T. V. (2024). Dạy học khái niệm “Hàm số liên tục tại một điểm” (Toán 11) với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 114–118. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2254

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>