Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Cấp số nhân” (Toán 11)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Trần Quang Vinh Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Mathematical modeling competency is one of the five mathematical competencies that need to be formed and developed for students, as stipulated in the 2018 General Education Program for Mathematics. Mathematical modeling competency is an important type of mathematical competency that allows students to solve a problem in a practical context using known mathematical tools. This study proposes a mathematical modeling process to develop mathematical modeling competency and illustrates this process in experimental teaching of the topic “Geometric progression” (Math 11) at Vinh Loc B High School, Binh Chanh District, Ho Chi Minh City. The results of the teaching experiment show that all manifestations of students' mathematical modeling competency are fully developed through the steps of the mathematical modeling process. To assess the development of students' mathematical modeling competency, we analyzed the work of groups and evaluated it using qualitative methods.

Tài liệu tham khảo

Abassian. A, Safi F., Bush S., & Bostic J. (2019). Five different perspectives on mathematical modeling in mathematics education. Investigations in Mathematics Learning.

Blum, W., & LeiB, D. (2006). How do students and teachers deal with mathematical modeling problems? In book: Mathematical Modeling (pp. 222-231). Education Engineering and Economics - ICTMA.

Bora, A., & Ahmed, S. (2019). Mathematical Model: An Important Tool for Mathematics Teaching. International Journal of Research and Analytical Reviews, 6(2).

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Cao Thị Hà, Vi Tiến Dũng (2024). Vấn đề thực tiễn trong dạy học mô hình hóa toán học ở trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(11), 20-25.

Đồng Thị Hồng Ngọc (2022). Dạy học mô hình hóa trong môn Xác suất và thống kê cho sinh viên ngành Kinh tế và Quản trị kinh doanh. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Đồng Thị Hồng Ngọc, Nguyễn Danh Nam (2021). Đề xuất quy trình dạy học mô hình hóa toán học trong xác xuất, thống kê ở bậc đại học. Tạp chí Giáo dục, 497, 8-14.

Haines, C., & Crouch, R. (2001). Recognizing constructs within mathematical modelling. Teaching Mathematics and its Applications, 20(3), 129-138.

Niss, M., Blum, W., & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education (10th ed., pp. 2-32). New York, NY: Springer.

Nguyễn Thị Nga, Nguyễn Trung Kiên (2023). Các biện pháp bồi dưỡng năng lực mô hình hóa Toán học cho học sinh thông qua dạy học chủ đề Phương trình lượng giác ở lớp 11. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S3), 55-60.

Stillman, G. A., Gallbraith, P. L., Brown, J. P., & Edwards, I. A. (2007). A framework for success in implementing mathematical modelling in the secondary classroom. Proceedings of the 30th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., & Trần, Q. V. (2025). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Cấp số nhân” (Toán 11). Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 104–108. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3816

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2 3 > >>