Tác động của gia đình tới nhận thức các giá trị nghề nghiệp của nữ học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Ngô Thanh Thủy Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The robust development of the Industrial Revolution has significantly transformed young people’s perceptions of career values. In Vietnam, numerous local and international studies have highlighted gender differences in career choices, largely influenced by family factors. However, systematic research focusing specifically on female students remains limited. This study surveys 327 female high school students in Vietnam to explore the career values they prioritize. The findings identify five key career value categories including: work value, social value, economic value, self-development value, and family/traditional value (in order of importance). Further analysis reveals that the perceptions of career values among female students is influenced by factors such as gender expectations and traditional family education. Among these factors, family education plays a crucial role in shaping students’ career perceptions. The study’s results provide a practical foundation for educators to develop career guidance programs tailored to female students, enabling them to make informed career decisions and fully realize their personal potential.

Tài liệu tham khảo

Blackstone, A. M. (2003). Gender roles and society, Human Ecology: An Encyclopedia of Children, Families,

Communities, and Environments. University of Maine.

Bộ GD-ĐT (2015). Hướng dẫn lồng ghép giới trong công tác hướng nghiệp cho học sinh trung học. NXB Đại học

Quốc gia Hà Nội.

Bùi Ngọc Oánh (2006). Tâm lí học giới tính và giáo dục giới tính. NXB Giáo dục.

Cemalcilar, Z., Seciniti, E., & Sumer, N. (2018). Intergenerational transmission of work values: A meta-analysis

review. Journal of Youth and Adolescence, 47, 1559-1579. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0858-x

Consiglio, C., Cenciotti, R., Borgogni, L., Alessandri, G., & Schwartz, S. H. (2017). The WVal: A New Measure of

Work Values. Journal of Career Assessment, 25(3), 405-422. https://doi.org/10.1177/1069072716639691

Dubrovskiy, A., Broadway, S., Jang, B., Mamiya, B., Powell, C. B., & Shelton, G. R. (2022). Is the STEM gender

gap closing? Journal of Research in Science, Mathematics and Technology Education, 5(1), 47-68.

Hardin, E., E., Leong, & L., F. T. (2004). Decision-Making Theories and Career Assessment: A Psychometric

Evaluation of the Decision Making Inventory. Journal of Career Assessment, 12(1), 51-64.

Indriyana, F., & Djastuti, I. (2018). Work values of generation Y. Diponegoro International Journal of Business,

(1), 40-48. https://doi.org/10.14710/dijb.1.1.2018.40-48

Jiang, Z., Newman, A., Le, H., Presbitero, A., & Zheng, C. (2019). Career exploration: A review and future research

agenda. Journal of Vocational Behavior, 110, 338-356. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2018.08.008

Lê Ngọc Văn (2012). Gia đình và biến đổi gia đình ở Việt Nam. NXB Khoa học Xã hội.

Lê Thị Kim Anh, Lê Thị Hoàn, Huỳnh Thụy Phương Hồng (2024). Quan điểm về giá trị nghề nghiệp điều dưỡng ở sinh

viên Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh và các yếu tố liên quan. Tạp chí Y học Việt Nam, 539(2), 300-304.

Levant, R. F. (1995). Toward the reconstruction of masculinity. A new psychology of men. New York: Basic Books.

Lò Mai Thoan (2010). Định hướng giá trị nghề của học sinh trung học phổ thông tỉnh Sơn La. Luận án tiến sĩ Tâm

lí học, Học viện Khoa học Xã hội.

Manavalan, E., & Jayakrishna, K. (2018). A review of Internet of Things (IoT) embedded sustainable supply chain

for industry 4.0 requirements. Computers & Industrial Engineering, 127, 925-953.

Ngô Thanh Thủy (2024). Thực trạng mức độ nhận thức các giá trị nghề nghiệp của nữ học sinh trung học phổ thông.

Tạp chí Giáo dục, 24(17), 42-47.

Nguyễn Hoàng Anh (2023). Vai trò của người phụ nữ trong gìn giữ giá trị gia đình truyền thống và xây dựng gia

đình thủ đô thời kì mới. Tạp chí Khoa học, Học viện Phụ nữ Việt Nam, 21(1), 21-33.

Nguyen, P. H. (2017). Career Value Orientation of Psychology Students in Ho Chi Minh City. International

Research in Education, 5(1), 59-71. https://doi.org/10.5296/ire.v5i1.10548

Różycka-Tran, J. Ha, K., T. T., Cieciuch, J., & Schwartz, S. H. (2017). Universals and specifics of the structure and

hierarchy of basic human values in Vietnam. Health Psychology Report, 5(3), 193-204.

Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and

Culture, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Tạ Thị Thảo, Nguyễn Minh Tuấn (2024). Nhận thức nghề nghiệp của sinh viên ngành Công tác xã hội tại Đại học

Thái Nguyên. Tạp chí Giáo dục, 24(14), 53-58.

Trần Kim Ngọc (2024). Nhận định về một số xu hướng biến đổi hôn nhân và gia đình: Định hướng củng cố, phát

triển gia đình Việt Nam đương đại. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 13(1), 108-113.

Trần Quốc Vượng (2005). Cơ sở văn hóa Việt Nam. NXB Giáo dục.

Trần Thị Thơm (2023). Định hướng giá trị nghề nghiệp cho sinh viên ngành Chính trị học, Trường Đại học Thủ đô

Hà Nội trong giai đoạn hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 7), 315-320.

Trigg, L. J., & Perlman, D. (1976). Social Influences on Women’s Pursuit of a Nontraditional Career. Psychology of

Women Quarterly, 1(2), 138-150. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1976.tb00814.x

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2025

Cách trích dẫn

Ngô , T. T. (2025). Tác động của gia đình tới nhận thức các giá trị nghề nghiệp của nữ học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(17), 24–29. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3913

Số

Chuyên mục

Các bài báo