Thực trạng mức độ nhận thức các giá trị nghề nghiệp của nữ học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Ngô Thanh Thủy Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In recent years, psychologists have been interested in teenagers’ perception of work values as they begin to form a complete perception of the values of work. The study enriches the theoretical and practical basis of research on female school students’ career values. The research results on the current situation show that the surveyed female high school students had a clear perception of work values and aimed towards some professional values including labor value, social value, economic value, personal development values, family values, and traditional values. Of all the values, professional values belonging to labor and social values were highly appreciated by most students. According to the 2018 General Education Curriculum currently being implemented in schools across the country, these two values are also consistent with the core values for high school students. This result provides practical evidence that the 2018 General Education Curriculum has set suitable requirements for student perceptions in experiential/vocational activities for self-oriented, community-oriented and nature-oriented activities.

Tài liệu tham khảo

Alnıaçık, Ü., Alnıaçık, E., Akçin, K., & Erat, S. (2012). Relationships between career motivation, affective commitment and job satisfaction. Procedia: Social & Behavioral Sciences, 58, 355-362. https://doi.org/10.1016/ j.sbspro.2012.09.1011

Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short form of the career decision-making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4(1), 47-57. https://doi.org/10.1177/106907279600400103

Buber-Ennser, I., Kohlenberger, J., Rengs, B., Al Zalak, Z., Goujon, A., Striessnig, E., & Lutz, W. (2016). Human capital, values, and attitudes of persons seeking refuge in Austria in 2015. PLoS ONE, 11(9).

Consiglio, C., Cenciotti, R., Borgogni, L., Alessandri, G., & Schwartz, S. H. (2017). The WVal: A New Measure of Work Values. Journal of Career Assessment, 25(3), 405-422. https://doi.org/10.1177/1069072716639691

Đỗ Thị Bích Loan (2016). Nhận diện những thay đổi về giá trị nghề nghiệp của học sinh phổ thông trong bối cảnh xây dựng nông thôn mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 135, 15-19.

Đỗ Thị Bích Loan (2017a). Định hướng giá trị nghề nghiệp cho học sinh nữ trong lĩnh vực Khoa học, Công nghệ, Kĩ thuật và Toán học ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 147, 24-28.

Đỗ Thị Bích Loan (2017b). Định hướng giá trị nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông các tỉnh miền núi phía Bắc trong bối cảnh hiện nay. Đề tài nghiên cứu cấp Bộ, mã số: B2014-37-33, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Indriyana, F., & Djastuti, I. (2018). Work values of generation Y. Diponegoro International Journal of Business, 1(1), 40-48. https://doi.org/10.14710/dijb.1.1.2018.40-48

Lâm Thị Sang (2012). Định hướng giá trị của học sinh trung học phổ thông Đồng bằng sông Cửu Long hiện nay. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

Lê Thị Thanh Hương, Đỗ Thị Lan Hương, Mai Viết Thắng (2010). Tư vấn hướng nghiệp cho học sinh trung học phổ thông: Thực trạng ở Việt Nam và kinh nghiệm quốc tế. NXB Khoa học xã hội.

Lò Mai Thoan (2010). Định hướng giá trị nghề của học sinh trung học phổ thông tỉnh Sơn La. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Học viện Khoa học Xã hội - Viện Khoa học Xã hội Việt Nam.

Nguyễn Thị Mai Lan (2010). Định hướng giá trị, nhân cách của học sinh trung học phổ thông. NXB Từ điển Bách khoa.

Nguyễn Thị Nhân Ái (2012). Định hướng giá trị nghề của học sinh trung học phổ thông một số tỉnh Đồng bằng Bắc Bộ. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Nguyen, H. P. (2017). Career Value Orientation of Psychology Students in Ho Chi Minh City. International Research in Education, 5(1), 59-71. https://doi.org/10.5296/ire.v5i1.10548

Różycka-Tran, J., Khanh, H. T. T., Cieciuch, J., Schwartz, S. H. (2017). Universals and specifics of the structure and hierarchy of basic human values in Vietnam. Health Psychology Report, 5(3), 193-204.

Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (1995). Value Priorities and Readiness for Out-Group Social Contact. Journal of Personality and Social Psychology, 69(3), 437-448. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.3.437

Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 10-20. https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Schwartz, S. H., & Rubel, T. (2005). Sex differences in value priorities: Cross-cultural and multimethod studies. Journal of Personality and Social Psychology, 89(6), 1010-1028. https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.6.1010

Taveira, M. D. C., & Moreno, M. L. R. (2003). Guidance theory and practice: The status of career exploration. British Journal of Guidance & Counselling, 31(2), 189-208. https://doi.org/10.1080/0306988031000102360

Wentling, R. M. (1992). Women in middle management: Their career development and aspirations. Business Horizons, 35(1), 47-54. https://doi.org/10.1016/0007-6813(92)90115-p

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2024

Cách trích dẫn

Ngô, T. T. (2024). Thực trạng mức độ nhận thức các giá trị nghề nghiệp của nữ học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(17), 42–47. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2425

Số

Chuyên mục

Các bài báo