Đề xuất khung năng lực tư vấn tâm lý cho sinh viên sư phạm

Các tác giả

  • Trần Thị Bích Diệp Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

School-based psychological counseling is playing an increasingly important role in supporting students to overcome difficulties and develop in a healthy manner. Although Circular No. 20/2023/TT-BGDĐT stipulates the establishment of specialized positions for school counseling, many schools have not yet been able to assign dedicated personnel to this task. Therefore, equipping pre-service teachers with psychological counseling competencies is essential to meet practical demands. This paper aims to develop a competency framework for psychological counseling among pre-service teachers through analysis, comparison, and synthesis of relevant research. The proposed framework includes four groups of competencies: (1) the competency to assess and screen for psychological difficulties; (2) the competency to prevent psychological issues; (3) basic counseling skills; and (4) the competency to collaborate in the counseling process. This framework can be applied in teacher training and professional development to improve the effectiveness of school counseling. To ensure feasibility, teacher education institutions should integrate counseling skill development into training programs and provide opportunities for students to engage in real-life practice.

Tài liệu tham khảo

ASCA (2014). ASCA Mindsets & Behaviors for Student Success: K-12 College- and Career-Readiness Standards for Every Student. Alexandria, VA: ASCA.

Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 31/2017/TT-BGDĐT ngày 18/02/2017 hướng dẫn công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Bộ GD-ĐT (2018c). Thông tư số 33/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 hướng dẫn công tác xã hội trong trường học.

Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 5438/BGDĐT-GDCTHSSV ngày 17/10/2022 về việc khảo sát, đánh giá việc thực hiện dịch vụ công tác xã hội và dịch vụ tư vấn tâm lý tại các cơ sở giáo dục.

Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 20/2023/TT-BGDĐT ngày 30/10/2023 hướng dẫn về vị trí việc làm, cơ cấu viên chức theo chức danh nghề nghiệp và định mức số lượng người làm việc trong các cơ sở giáo dục phổ thông và các trường chuyên biệt công lập.

Bộ GD-ĐT (2024). Thông tư số 11/2024/TT-BGDĐT ngày 18/9/2024 quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp và xếp lương viên chức tư vấn học sinh trong các cơ sở giáo dục phổ thông và trường chuyên biệt công lập.

Capuzzi, D., & Gross, D. R. (2017). Introduction to the Counseling Profession (7th ed.). Routledge.

Dumitru, G. (2015). Professional behavior of the teacher that can be improved through training programs. In E. Soare & C. Langa (Eds.), Education facing contemporary world issues - EDU WORLD 2022, Vol. 5. European Proceedings of Educational Sciences (pp. 207-216). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epes.23045.21

Erford, B. T. (2018). Professional School Counseling: A Handbook of Theories, Programs, and Practices (4th ed.). Routledge.

McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for” intelligence”. American Psychologist, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092

NASP (2020). NASP 2020 Domains of Practice. https://www.nasponline.org/standards-and-certification/nasp-2020-professional-standards-adopted/nasp-2020-domains-of-practice

Nguyễn Đức Sơn (chủ biên, 2018). Tài liệu Bồi dưỡng năng lực cho cán bộ, giáo viên làm công tác tư vấn tâm lí trong trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Văn Bắc, Nguyễn Bá Phu, Hồ Huy Hậu, Đoàn Văn Hoá (2022). Thực trạng kĩ năng tư vấn tâm lí học đường của cán bộ, giáo viên ở một số trường trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Quảng Trị, tỉnh Thừa Thiên Huế và một số đề xuất. Tạp chí Giáo dục, 22(15), 49-54.

OECD (2018). Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. In Teaching and Learning International Survey (TALIS). Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/talis-2018-en

Romasz, T. E., Kantor, J. H., & Elias, M. J. (2004). Implementation and evaluation of urban school-wide socialemotional learning programs. Evaluation and Program Planning, 27(1), 89-103. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2003.05.002

Vũ Dũng (chủ biên, 2012). Từ điển Thuật ngữ Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. B. D. (2025). Đề xuất khung năng lực tư vấn tâm lý cho sinh viên sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 29–33. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3954

Số

Chuyên mục

Các bài báo