Ứng dụng Graphic Organizer trong dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh lớp 10
Tóm tắt
In the context of digital transformation in education, innovation in teaching methods is a pressing requirement to enhance the quality and effectiveness of students' knowledge acquisition. The article focuses on the application of graphic organizers - a type of visual diagram - in teaching reading comprehension of informational texts to 10th-grade students. With the ability to support organization, visualization, and systematization of knowledge, Graphic Organizers contribute to the development of logical thinking, analysis, synthesis, and information memorization skills for learners. The research results show that the use of Graphic Organizers not only improves reading comprehension but also encourages students to be proactive, creative, and active in the learning process. We also propose a method for designing and implementing Graphic Organizersin teaching, ensuring compliance with the characteristics of informational texts and a competence development orientation, as required by the 2018 General Education Program.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Vũ Thanh (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Tuyết Minh, Trần Văn Sáng (2022a). Ngữ văn 10 (tập 1), bộ sách Cánh Diều. NXB Đại học Huế.
Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Vũ Thanh (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Văn Thuấn, Trần Văn Sáng (2022b). Ngữ văn 10 (tập 2), bộ sách Cánh Diều. NXB Đại học Huế.
Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Nguyễn Thành Ngọc Bảo, Trần Lê Duy, Dương Thị Hồng Hiếu, Phạm Ngọc Lan, Tăng Thị Tuyết Mai, Đinh Phan Cẩm Vân (2022). Ngữ văn 10 (tập 1), bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Hồng Nam (chủ biên), Trần Lê Duy, Nguyễn Thị Ngọc Điệp, Nguyễn Thị Minh Ngọc, Nguyễn Thành Thi, Nguyễn Thị Ngọc Thúy (2023). Ngữ văn 6 (tập 2), bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Hồng Nam, Dương Thị Hồng Hiếu (2017). Giáo trình phương pháp dạy đọc văn bản. NXB Trường Đại học Cần Thơ.
Nguyễn Thị Xuân Quỳnh (2023). Đề xuất quy trình dạy học viết văn bản thông tin cho học sinh phổ thông dựa trên cách tiếp cận tiến trình - thể loại. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 1-6.
Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. New York, NY: Cambridge University Press.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .