Phát triển tư duy thuật toán cho sinh viên đại học trong dạy học giải một số dạng bài tập chủ đề “Tìm giới hạn hàm số một biến số” (Học phần Giải tích)

Các tác giả

  • Đỗ Thị Thanh Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Lê Thị Hồng Dung Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Bùi Minh Phúc Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội

Tóm tắt

Developing algorithmic thinking is one of the solutions to develop mathematical competence for university students. Training in algorithmic thinking will contribute to promoting the development of intellectual operations such as: analysis, synthesis, comparison, generalization, abstraction and forming qualities for students such as: flexibility, independence. In the university training program, the Analysis course contains many favorable contents to develop algorithmic thinking for students. The study proposes a teaching process to solve exercises on the topic “Finding the limit of a function of one variable” (Analysis course) to develop algorithmic thinking for students and illustrate this process through solving some types of exercises. To improve teaching effectiveness, lecturers need to build learning activities in the direction of promoting algorithmic thinking for students, through choosing appropriate types of classified exercises. Lecturers need to guide students to analyze requirements, choose appropriate approaches and gradually build logical solutions.

Tài liệu tham khảo

Bùi Văn Nghị, Vương Dương Minh, Nguyễn Anh Tuấn (2005). Tài liệu bồi dưỡng thường xuyên giáo viên trung học phổ thông chu kì III (2004-2007) Toán học. NXB Đại học Sư phạm.

Byrka, M. F., Sushchenko, A. V., Svatiev, A. V., Mazin, V. M. & Veritov, O. I. (2021). A New Dimension of Learning in Higher Education: Algorithmic Thinking. Propósitos y Representaciones, 9(SPE2), e990.

Futschek, G. (2006). Algorithmic thinking: The key for understanding computer science. In R. T. Mittermeir (Ed.), Informatics education - The bridge between using and understanding computers (Lecture Notes in Computer Science, vol. 4226, pp. 159-168). Springer.

Lê Quang Thái, Đỗ Nhất Linh, Nguyễn Ngọc Giang (2024). Rèn luyện tư duy thuật toán trong dạy học lập trình Python giải bài toán tính giá điện. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 5), 128-134.

Nguyễn Bá Kim (2020). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Dương Hoàng, Trần Quản Lộ (2023). Một số biện pháp phát triển tư duy thuật toán cho học sinh trong dạy học chủ đề “Phương pháp tọa độ trong mặt phẳng” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 5), 25-31.

Nguyễn Dương Hoàng, Đoàn Thị Hồng Hạnh (2024). Phát triển tư duy thuật toán cho học sinh trong dạy học chủ đề dãy số, cấp số cộng và cấp số nhân - Toán 11. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 13(01S), 187-202.

Sadykova, O. V., & Il’bahtin, G. G. (2020). Proceedings of the International Session on Factors of Regional Extensive Development. The Definition of Algorithmic Thinking, 113, 419-422.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Đỗ, T. T., Lê Thị Hồng Dung, L. T. H. D., & Bùi Minh Phúc, B. M. P. (2025). Phát triển tư duy thuật toán cho sinh viên đại học trong dạy học giải một số dạng bài tập chủ đề “Tìm giới hạn hàm số một biến số” (Học phần Giải tích). Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 168–172. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3987

Số

Chuyên mục

Các bài báo