Một số biện pháp bồi dưỡng năng lực tư duy phản biện cho sinh viên Sư phạm Toán học tại Trường Đại học Kiên Giang
- Từ khóa:
- Critical thinking
- students
- modules
- situations
Tóm tắt
Critical thinking is an essential skill in 21st century learning, helping learners navigate the complexities of the modern world, so it has been receiving attention in education. This article presents a plan to train critical thinking capacity for Mathematics pedagogy students at Kien Giang University through three modules: Methods of Teaching Mathematics, Curriculum Design of High School Mathematics and Solving Math Problems In High School. To implement this plan, measures were proposed. Finally, critical thinking situations were organized for Mathematics pedagogy students to test the feasibility of the measures. The results showed that the students' critical thinking capacity was assessed to be better. However, a comprehensive assessment of students’ critical thinking competence is needed in the next module. These measures can be applied to other modules in Mathematics teacher education training program.
Tài liệu tham khảo
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In: Griffin, P., McGaw, B., Care, E. (eds) Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_2
Bùi Lan Hương (2023). Phát triển năng lực tư duy phản biện cho học sinh trung học phổ thông trong quá trình thực hiện Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 23(14), 29-34.
Cananau, I., Edling, S., & Haglund, B. (2025). Critical thinking in preparation for student teachers’ professional practice: A case study of critical thinking conceptions in policy documents framing teaching placement at a Swedish university. Teaching and Teacher Education, 153, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104816
Darling-Hammond, L. (2011). Policy frameworks for new assessments. In Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 301-339). Dordrecht: Springer Netherlands.
Đinh Thị Quỳnh Hà (2024). Phát triển tư duy phản biện cho sinh viên trong giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(01), 20-25. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12410103
Đoàn Thanh Phục, Lê Viết Minh Triết (2024). Phát triển năng lực tư duy phản biện cho học sinh bằng hình thức tranh luận trong dạy học quan hệ vuông góc trong không gian. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 60(Số chuyên đề: Giáo dục Đồng bằng sông Cửu Long), 52-62. https://doi.org/10.22144/ctujos.2024.283
Dương Thị Kim Oanh, Giang Phi Hùng (2024). Bồi dưỡng năng lực tư duy phản biện cho nhân viên ngành nhân sự bằng phương pháp dạy học tranh biện trong hoạt động đào tạo nội bộ tại doanh nghiệp. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(11), 15-23. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12411103
Ennis, R. (1991). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14, 15-24. http://dx.doi.org/10.5840/teachphil19911412
Facione, P. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Insight Assessment.
Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology press.
Halx, M. D., & Reybold, L. E. (2005). A pedagogy of force: Faculty perspectives of critical thinking capacity in undergraduate students. The Journal of General Education, 54(4), 293-315.
Heard J., Scoular, C., Duckworth, D., Ramalingam, D., & Teo, I. (2020). Critical thinking: Definition and structure. Australian Council for Educational Research.
Jamil, M., Bokhari, T. B., & Rafiq, M. (2024). Critical thinking skills development for 21st century: An analysis of Biology curriculum (2006). Voyage Journal of Educational Studies, 4(1), 127-138.
Lê Thanh Sơn (chủ biên), Đoàn Đức Lương (2018). Kĩ năng tư duy phản biện. NXB Đại học Huế.
Nel Noddings (Nguyễn Sỹ Nguyên dịch) (2021). Triết học giáo dục. NXB Khoa học Xã hội.
Ngô Vũ Thu Hằng (2018). Giáo dục tư duy phê phán cho học sinh để nâng cao hiệu quả giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 34(1), 58-63.
Nguyễn Thị Quỳnh Phương (2019). Thực trạng rèn luyện tư duy phản biện của sinh viên Trường Đại học Hải Phòng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hải Phòng: Giáo dục - Xã hội - Nhân văn, 37, 75-82.
Peters, R. S. (1966). Ethics and Education (Routledge Revivals) (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315712383
Trịnh Chí Thâm, Hồ Thị Thu Hồ (2023). Phát triển tư duy phản biện trong dạy học bậc đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 59(Số chuyên đề: Giáo dục Đồng bằng sông Cửu Long), 66-76.
Vũ Thị Thủy, Phạm Thị Huyền (2024). Tư duy phản biện: nền tảng đổi mới phương pháp giảng dạy ở các trường đại học hiện nay. TNU Journal of Science and Technology, 229(12), 404-414. https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11080
Wagner, P. (2022). Tools for Teaching and Role-Modeling Critical Thinking. Psychology, 13, 1335-1341. https://doi.org/10.4236/psych.2022.138086
Zhou, Q., Huang, Q., & Tian, H. (2013). Developing Students’ Critical Thinking Skills by Task-Based Learning in Chemistry Experiment Teaching. Creative Education, 4, 40-45. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2013.412A1006
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .