Áp dụng mô hình phát hiện sớm, can thiệp sớm và giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ dựa vào gia đình và cộng đồng: kết quả nghiên cứu trường hợp

Các tác giả

  • Phạm Minh Mục Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Mai Thị Phương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Kim Hoa Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Trọng Dần Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Trịnh Thị Thu Thanh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The number of children with autism spectrum disorder (ASD) is significantly increasing all over the world as well as in Vietnam In Vietnam, there have been many studies on early detection, early intervention and education for children with ASD in the past of 20 years, however, only few have been conducted on the national level with systematic implementation from detection to early intervention then to general education, especially family and community-based research. This paper presents the results of appling the model of early detection, early intervention and education for children with ASD with support of family and community with 02 specific cases in Ha Giang province. It is revealed that the participation of parents/carers; medical staff in supporting children with autism spectrum disorder at home is critically important. Plus, the most effective childcare and education can only be obtained with the support of parents and community. Yet, it is essential to maintain  coordination and mutual support between the parties to guarantee the effectiveness of the new model.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 03/2018/TTBGDĐT ngày 29/01/2018 quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.

Đàm Thị Kim Thu (2018). Một số biện pháp phát triển ngôn ngữ - giao tiếp cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Tạp chí Giáo dục, 423, 16-18.

Feinberg, E., Vacca, J. (2000). The Drama and Trauma of Creating Policies on Autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 15(3), 130-137.

Letourneau, N. L., & Elliott, M. R. (1996). Pediatric Health Care Professionals’ Perceptions and Practices of Family-Centered Care. Children’s Health Care, 25(3), 157-174.

Lovaas, Koegel, Simmons & Long (1973) Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. J Appl Behav Anal, 6(1), 131-165.

Nguyễn Văn Thành (2006). Trẻ em tự kỉ - phương thức giáo dục. NXB Tôn giáo.

Prelock, P. A., Beatson, J., Bitner, B., Broder, C., & Ducker, A. (2003). Interdisciplinary Assessment of Young Children With Autism Spectrum Disorder. Language Speech and Hearing Services in Schools, 34(3), 165-194.

Schertz, H. H., Odom, & S. L. (2006). Promoting Joint Attention in Toddlers with Autism: A Parent-Mediated Developmental Model. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(8), 1562-1575.

Stahmer, A. C. (2006). The Basic Structure of Community Early Intervention Programs for Children with Autism: Provider Descriptions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37(7), 1344-1354.

Võ Nguyễn Tinh Vân (2002). Để hiểu chứng tự kỉ. NXB Bamboo, Australia.

Wallace, K. S., & Rogers, S. J. (2010). Intervening in infancy: implications for autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(12), 1300-1320.

Wetherby, A. M., & Woods, J. J. (2006). Early Social Interaction Project for Children With Autism Spectrum Disorders Beginning in the Second Year of Life: A Preliminary Study. Topics in Early Childhood Special Education, 26(2), 67-82.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2022

Cách trích dẫn

Phạm , M. M., Mai , T. P., Nguyễn , T. K. H., Nguyễn , T. D., & Trịnh , T. T. T. (2022). Áp dụng mô hình phát hiện sớm, can thiệp sớm và giáo dục trẻ rối loạn phổ tự kỉ dựa vào gia đình và cộng đồng: kết quả nghiên cứu trường hợp. Tạp Chí Giáo dục, 22(3), 25–30. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/338

Số

Chuyên mục

Các bài báo